Manifestatie welcome to refugee Maastricht

29 november 2015

Manifestatie welcome to refugee Maastricht

Laat ik beginnen met de stelling niemand is illegaal op deze wereld

En deze stelling past precies  in het rijtje van de menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit waar mijn partij de SP voor staat.

En juist die solidariteit heeft voor vandaag morgen overmorgen volgende week en de komende maanden de juiste lading. Wij zeggen welkom tegen iedereen die door oorlog geaardheid of honger zijn land stad of dorp moet verlaten. Wij zeggen welkom tegen mensen die vluchten om het vege lijf te redden. Wij zeggen welkom tegen hen die nu in de opvang zitten en tot rust kunnen komen na een lange verschrikkelijke reis met gevaar voor eigen leven.

Wij als SP zijn solidair met al deze mensen en heten hen van harte welkom in Maastricht.

Vluchtelingen zijn migranten uit noodzaak hun leven wordt bedreigd door terroristen die zonder scrupel hun doel willen bereiken. Hun wereld wordt vernietigd om idiote ideologie en terrorisme. Zij moeten vluchten om aan deze waanzin te overleven ver van huis en haard, zij zijn geen gelukszoekers maar mensen die vluchten om te overleven om hun kinderen een toekomst te bieden om te leven op deze aarde die wij wereld noemen. Opgejaagd als een stelletje honden uitgebuit door mensenhandelaars moe en bang.

We kunnen dit probleem niet oplossen zonder ook zelf bereid te zijn ons deel voor onze rekening te nemen en mensen hier op te vangen.

Tegelijk mogen we ook niet wegkijken van de vragen die mensen hebben over wat de nieuwe toestroom van vluchtelingen voor ons eigen land en stad betekent.  Is opvang een duurzaam antwoord op oorlog? Kunnen we meer ongelijkheid in ons land en meer onderlinge spanningen voorkomen en oplossen?

Die vragen moeten we onszelf stellen. Want het is gemakzuchtig om onverschillig te zijn. Om te denken dat een hek om je land ellende buiten de deur houdt. Om te beweren dat de grenzen dichthouden humaan is. Maar het is ook gemakzuchtig om doof te zijn voor de vragen en de zorgen die mensen hebben.

Een snelle en makkelijke oplossing voor het grote aantal vluchtelingen dat nu naar Europa komt is er niet. Maar we moeten die mensen en we moeten de landen in de regio, die miljoenen vluchtelingen opvangen, helpen.   Dan zie je dat Nederland al veel doet, het is hartverwarmend om te zien hoe medewerkers van het COA bezig zijn, maar ook hoe mensen in de omgeving steun en hulp bieden.

Onze nieuwe inwoners van de stad geven wij nu de rust en veiligheid waar zij naar op zoek zijn. Maastricht is een stad die bekend staat voor haar saamhorigheid en juist ook die saamhorigheid zal de basis vormen dat de mensen die nu in de opvang zitten zich veilig voelen in een solidaire stad genaamd Maastricht.

Laten wij u en ik deze mensen in onze harten sluiten en samen werken aan een menswaardige en solidaire samenleving.

John Gunther

Fractievoorzitter raadsfractie SP