Artikel 47 vragen over extra belastingen woningcorporaties

27 juni 2018

Artikel 47 vragen over extra belastingen woningcorporaties

De regering legt de woningcorporaties extra belastingen op van een miljard euro. Zo worden corporaties zwaar geraakt door de ATAD-richtlijnen (de Anti Tax Avoidance Directive), bedoeld om belastingontduiking van bedrijven tegen te gaan. Dat is bizar. Op deze manier wordt veel geld onttrokken aan de kassa van de corporaties. Dat gaat ten koste van broodnodige investeringen in goede betaalbare woningen.

En het is ook niet nodig. Frankrijk en België laten zien dat vrijstelling voor corporaties mogelijk is. De ATAD-maatregel komt bovenop de verhoging van de jaarlijkse verhuurderheffing en de extra vennootschapsbelasting.

De SP-fractie maakt zich zorgen of onze corporaties op deze manier kunnen voldoen aan hun maatschappelijke opdracht: het bouwen van voldoende betaalbare huurwoningen, het zorgen voor betaalbare huren en het opknappen van woningen in Maastricht.

De SP-fractie heeft daarom de volgende vragen:

1. In hoeverre worden de huishoudens in Maastricht geraakt door deze ATAD-maatregel?

·   Hoeveel huurwoningen kunnen er niet worden gebouwd?

·   Hoeveel huizen kunnen niet worden gerenoveerd tot energiezuinige woningen?

·   en hoeveel huurders krijgen geen huurverlaging (of minder huurverhoging) als gevolg hiervan?

2.  Wat zijn de lokale gevolgen van de (stijgende) verhuurderheffing en de (stijgende) vennootschapsbelasting, die de corporaties moeten betalen? Wat betekent het voor de investeringen van de corporaties in Maastricht?

3.  Hoe groot is de woningnood in Maastricht? Hoeveel sociale en ‘middeldure’ (€710 - €1.000) huurwoningen moeten er in de komende 5 jaren worden gebouwd om aan de vraag te kunnen voldoen?

4.  Hoe beoordeelt u het dat deze regering corporaties niet vrijstelt van de ATAD-lastenverzwaring, geld wat niet kan worden gebruikt voor investeringen in onze volkshuisvesting?

5.  Kunt u aangeven in hoeverre het uitvoeren van de lokale prestatieafspraken in Maastricht - waarbij de gemeente, de corporaties en de huurders afspraken hebben gemaakt over beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid van de corporatiewoningen – door deze extra belastingen worden vertraagd, niet worden gehaald of zelfs onmogelijk worden gemaakt? Kunt u uw antwoord toelichten?

6.  Bent u bereid – via de VNG – er bij de regering op aan te dringen dat de extra belastingen van de woningcorporaties worden teruggedraaid? Zo ja, hoe gaat u dat doen? Wilt u daarbij samenwerken met corporaties en huurders? En bent u bereid om – als de belastingen (deels) worden teruggedraaid – er bij de corporaties op aan te dringen extra te investeren in de volkshuisvesting? Kunt u uw antwoord toelichten?

In afwachting van uw reactie en met vriendelijke groet,

Ariane Schut en Jack Gerats, burgerlid en raadslid SP Maastricht