PvdA, GroenLinks en SP willen meer betaalbare huurwoningen

29 juni 2018

PvdA, GroenLinks en SP willen meer betaalbare huurwoningen

Het aantal sociale huurwoningen daalt, terwijl de wachttijden – mede door de prijsexplosie op de koopwoningenmarkt – langer en langer worden. Voor PvdA, GroenLinks en SP is de maat vol: zij dienen een initiatiefwet in die moet voorkomen dat het aantal sociale huurwoningen verder afneemt.

Woningnood

PvdA-lid Henk Nijboer stelt dat er sprake is van een woningnood. Met deze nieuw voorgestelde wet wordt voorkomen dat er minder sociale huurwoningen komen doordat ze worden gesloopt of opgekocht door beleggers. “Iedereen moet zeker zijn van een fijne, betaalbare woning”, stelt Nijboer.

In het wetsvoorstel, dat afgelopen donderdag door de drie partijen naar de Raad van State werd gestuurd, wordt vastgelegd dat er pas een sociale huurwoning mag worden verkocht, geliberaliseerd of gesloopt op het moment dat er tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen voor terugkomen.

Acht jaar wachten

De afgelopen maanden is het voorstel ter consultatie voorgelegd aan belanghebbenden. Hieruit blijkt dat er sprake is van een groot tekort aan sociale huurwoningen. De gemiddelde wachttijd voor een huurwoning in deze sector? Ongeveer acht jaar. Daarnaast worden in steeds meer steden hele panden opgekocht door beleggers, om vervolgens voor torenhoge prijzen te worden verhuurd.

Kamerlid Paul Smeulders (GroenLinks) vindt de huidige situatie absurd. Volgens hem wordt er momenteel beleid gevoerd alsof Nederland een overschot aan sociale huurwoningen heeft. “En dat terwijl mensen met een bescheiden inkomen zitten te springen om een fatsoenlijk dak boven hun hoofd.” Om het woningaanbod op peil te houden, ziet de partij geen andere uitweg dan via wetgeving.

Uitzondering

Er is één uitzondering: regio’s met een forse bevolkingskrimp vallen buiten het wetsvoorstel. “Je laat geen huizen bouwen waar ze niet nodig zijn. Dat is zonde”, stelt Smeulders.

Het voorstel van de drie partijen ligt momenteel bij de Raad van State voor advies, daarna zal de wet in de Tweede Kamer worden behandeld.