SP draagt Mara de Graaf-van Haasen voor als wethouder

4 juni 2018

SP draagt Mara de Graaf-van Haasen voor als wethouder

Vandaag presenteren de formateurs het onderhandelingsakkoord van de coalitie-vormende partijen.

De SP is tevreden met het resultaat en blij dat er na een periode van constructief onderhandelen een akkoord ligt dat we met trots kunnen presenteren aan onze leden. Mara de Graaf-van Haasen is namens de SP de beoogd wethouder.

Sociaal gezicht.

Voor de SP is het erg belangrijk dat Maastricht haar sociale gezicht behoudt. Dat we stevig inzetten op het bestrijden van de armoede:  geen symptoombestrijding, maar werken aan structurele oplossingen. Met dit akkoord maken we ons sterk voor de mensen die nog niet profiteren van de economische vooruitgang en bewaren we de lijn van Maastricht als Sociale stad, waaraan we de afgelopen 4 jaar samen hebben gebouwd. We blijven de steeds verder groeiende tweedeling in de samenleving bestrijden door in te zetten op solidariteit en gelijkheid. Niet alleen investeren in stenen, maar ook in mensen! Met aandacht voor vernieuwende oplossingen en initiatieven van onze inwoners zelf, zoals de huiskamers. We leveren maatwerk voor onze kwetsbare inwoners die zorg en ondersteuning nodig hebben. En ook de komende 4 jaar blijven we werken aan toegankelijkheid voor mensen met een beperking, omdat in Maastricht iedereen moet kunnen meedoen.

Mara de Graaf-van Haasen beoogd wethouder.

Het bestuur van de SP draagt raadslid Mara de Graaf- van Haasen voor als wethouderskandidaat voor de komende periode. Zij is de beoogd opvolger van SP wethouder Jack Gerats. Mara is al ruim 15 jaar lid van de SP, waarvan 6 actief voor de SP in de Maastrichtse gemeenteraad. Eerst als burgerlid en sinds 2014 als gemeenteraadslid. In de raad viel Mara op door haar inhoudelijke kennis en maatschappelijke gedrevenheid. Als woordvoerder sociaal domein heeft zij de afgelopen raadsperiode het woord gevoerd over diverse onderwerpen, waaronder Wmo, jeugdzorg, de participatiewet, vrijwilligerssubsidies, buurten en het (passend) onderwijs. Mara is van huis uit Sociaal Pedagogisch Hulpverlener, studeerde Europese Sociale Studies en was in Maastricht werkzaam in de welzijnssector, kinderopvang en bij Humanitas. Behalve bevlogen politica is zij moeder van 2 jonge kinderen. Mara woont met man Thijs en zoontjes Fer en Pieke in Bosscherveld.

Als beoogd wethouder krijgt Mara de onderwerpen WMO, Welzijn, Gezondheid, Diversiteit, Vluchtelingen en Inburgering in haar portefeuille. Met haar krijgt de stad een bevlogen wethouder, met een groot sociaal hart en kennis van zaken.

Op 9 juni houdt de SP Maastricht haar ledenvergadering, waar het onderhandelaarsakkoord en de voordracht van de beoogd wethouder zullen worden voorgelegd aan de leden.