Motie van de SP aangenomen (casus spionage ambtenaren)

17 februari 2019

Motie van de SP aangenomen (casus spionage ambtenaren)

Foto: SP

De SP heeft twee lange avonden de discussie in de raad gevolgd en de bijdrage van het college gehoord. Alles bij elkaar zijn wij tot de conclusie gekomen dat de koers die door betrokken partijen vanaf maart 2018 is gevaren, steeds meer heeft geleid tot een kokervisie bij de verschillende spelers, in plaats van het bekijken van gebeurtenissen vanuit een integrale blik en integrale visie.

Er is al langere tijd sprake van verstoorde verhoudingen tussen de vakbonden en de OR van de gemeente Maastricht enerzijds en anderzijds de Gemeente Maastricht.
In het ambtelijk apparaat is bovendien grote onrust ontstaan als gevolg van het gevoerde integriteitsonderzoek zoals beschreven in het dossier. De impact van de werkwijze van Hoffmann bedrijfsrecherche is groot gebleken. Wij vinden dat heel erg voor de betrokken medewerkers en betreuren de gebeurtenissen ten zeerste.

De SP heeft daarom een motie ingediend die het college en de vakbonden aanspoort om snel weer de verhoudingen te normaliseren. Ook vraagt de motie aan het College om uiterlijk in juni de raad een plan van aanpak aan te bieden dat bijdraagt aan het terugdringen van onveiligheidsgevoelens en herstel van vertrouwen bij de medewerkers van de gemeente Maastricht.

De motie werd aangenomen met 25 stemmen voor en 12 tegen.