De vlam van Minckeleers

19 april 2019

De vlam van Minckeleers

De vlam van Minckeleers is Maastrichts cultureel erfgoed. Ook de SP is van mening dat de vlam van Jan-Pieter, of zoals in het goed Mestreechs Jean-Pierre, verlicht zou moeten blijven. Die vlam staat namelijk voor meer dan alleen de verlichte geest van een uitvinder. Voor de gehele wereld werpt zij ook een licht op het fenomeen dat wij trots de Mestreechter Geis noemen.

De SP vindt het echter onwenselijk om 65.000 kuub per jaar te verbranden, niet alleen omdat het niet binnen de klimaatdoelstellingen van de stad Maastricht past, maar ook omdat wij het niet sociaal achten om in een tijd van verhoogde energierekeningen een gasvolume te verkwisten dat makkelijk 30 tot 40 huishoudens zou kunnen verwarmen.

Verder moeten we ons niet blindstaren op de samenwerking met Space en is de SP dus van mening dat er onderzoek zou moeten worden gedaan naar andere milieuvriendelijke en duurzame alternatieven om de toorts van Minckeleers te verlichten, bv dmv led-verlichting.

Ook in de huidige situatie wordt namelijk nog onnodig veel gas verbrand. Tevens zou een milieuvriendelijke verlichting wel ertoe kunnen leiden dat de toorts van Minckeleers langere periodes doorheen de dag in al haar glorie de lachende gezichten van het volk van Maastricht zou kunnen toeschijnen.