Geef Hananias een thuis!

17 april 2019

Geef Hananias een thuis!

De SP fractie bereikte het bericht dat de rechter het beroep van de uitgeprocedeerde Hananias De Oliveira tegen zijn inbewaringstelling gegrond is verklaard. Dat is goed nieuws, al leidt dit niet tot een structurele oplossing van zijn asielvraagstuk.

De uitgeprocedeerde Hananias De Oliveira verblijft al 18 jaar in Nederland, woont in Maastricht en studeert aan de Hogeschool Zuyd. Nadat zijn laatste beroepszaak door de Raad van State begin januari is afgewezen, werd hij op 1 april op last van de IND door de politie opgepakt en in vreemdelingenbewaring genomen. Zijn advocaat had een kort geding aangespannen in relatie tot de proportionaliteit van de hechtenis. Het beroep is gisteren toegekend en Hananias is per direct vrijgelaten.

De SP fractie in de Maastrichtse gemeenteraad ondertekende eerder deze week een open brief om aandacht te vragen voor de situatie van Hananias en een beroep te doen op de staatssecretaris om een oplossing te vinden voor deze schrijnende situatie.