Artikel 47: vragen van GroenLinks en SP inzake toegankelijkheid gemeentelijke gebouwen

19 juni 2019

Op 14 juli 2016 trad in Nederland het VN-verdrag voor de rechten van mensen met beperking in werking. GroenLinks en de SP onderschrijven dit verdrag, omdat we geloven in een inclusieve samenleving waarin ieder - ongeacht achtergrond of handicap - naar vol vermogen kan meedoen. Daarom juichen we het toe dat gemeenten, waaronder Maastricht, steeds meer stappen zetten om de
toegankelijkheid - zowel in de fysieke alsmede in de digitale omgeving - daadwerkelijk te garanderen. En waar nodig te verbeteren.

Het VN-verdrag dwingt ons om, steeds vaker, kritischer en opener te kijken of we daadwerkelijk garanderen dat eenieder kan meedoen en of gebouwen ook echt toegankelijk zijn. Zo ook in ons eigen Mosae Forum. Eigen observaties maken ons duidelijk dat de toegankelijkheid aldaar nog sterk verbeterd kan worden. Recent waren we nog getuige van het feit dat een rolstoelgebruiker, via de ingang aan de Gubbelstraat, allerlei inspanningen moest verrichten om op de bel te kunnen drukken. Gelukkig kon deze persoon via een lift naar boven, maar eenmaal boven aangekomen bleek hij niet zelf in staat om de deur (die niet automatisch opent) te kunnen openen. En eenmaal binnen bleek hij ook niet zonder hulp de deuren naar de raadzaal te kunnen openen. In een ontspannen, open en tolerante stad die we willen en zeggen te zijn horen volgens onze fracties ook bezoekers aan de raadzaal zonder enige extra inspanning het gebouw te kunnen betreden.

Daarom de volgende vragen:
1) Deelt het college de zorgen van onze fracties dat de bereikbaarheid van onze raadzaal en de toegankelijkheid aldaar, bijvoorbeeld door het ontbreken van een hellingbaantje van de Maasmolen naar het buitenterras, op veel aspecten, verbeterd kan worden?
2) Welke concrete plannen zijn er om de bereikbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren?
3) Vindt er daarover met organisaties zoals Stichting Samen Onbeperkt en Stichting Gehandicaptenzorg overleg plaats?
4) Vindt het college het tevens wenselijk om de mogelijkheden voor ringleiding - die voor zover onze fracties begrepen enkel aanwezig zijn in de raadszaal - uit te breiden naar andere zalen waar de raad regelmatig vergadert? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet?
5) Deelt het college de zorgen dat er geen speciale in- en uitstapplaatsen voor vervoer op maat busjes zijn geregeld?