Het Landbouwbelang

21 juni 2019

Het Landbouwbelang

Op 25 juni 2019 bespreekt de raad van Maastricht het voorstel van het college om voor het terrein Landbouwbelang een tender uit te zetten.

Hier kunnen diverse marktpartijen en ook het Landbouwbelang voorstellen voor indienen.

De SP en een aantal andere partijen hebben nog zoveel vragen over deze tender. Verder vinden wij dat eerst de Cultuurvisie 2020-2028 moet worden vastgesteld. Daarom vragen wij bij deze voor uitstel van behandeling van het onderhavinge raadsvoorstel.

In diverse overleggen met vertegenwoordigers van het Landbouwbelang heeft de SP begrepen dat men volledig wil gaan voor de tender.

Middels een right to challenge wil men van de locatie een hotspot maken.

De SP zou net als het Landbouwbelang het liefst de huidige plek willen behouden.

Maastricht verdient culturele vrijplaatsen als het Landbouwbelang,Kunstfront en Mandril in de binnenstad of nabij.

In de onlangs ontvangen notitie ''doorontwikkeling 2019'' spreekt het Landbouwbelang uit om zich in te zetten om een en ander te behouden op de huidige locatie.

Men gaat zich ook laten adviseren door Jaap Draaisma. Hij gaat van juni 2019 fase 1 de voorbereiding op de aanbesteding op pakken.

Het is een grote uitdaging voor het Landbouwbelang blijft om de tender-voorstellen 50 procent inhoudelijk en 50 procent financieel en 4 miljoen voor de bodemprijs en diverse miljoenen om de plannen te realiseren bijeen krijgen. De SP wenst het Landbouwbelang dan ook veel succes bij deze realisering.

Het Landbouwbelang stelt zelf voor een prijs-kwaliteit verhouding van 60 / 40 procent en een bodemprijs van 3 miljoen.

De SP is hier voorstander van. Het is ook dan geen absolute garantie dat de tender aan het Landbouwbelang gegund wordt.

De SP vindt dat de voortgang van het Landbouwbelang en het verder ontwikkelen van culturele vrijplaatsen en broedplaatsen eerst bediscussieerd dient te worden in de nieuwe cultuurvisie 2020-2028 voor de stad Maastricht.

Er zal evenwicht moeten komen in de diversiteit in de cultuur.

Ook dient er meer fysieke ruimte te moeten komen voor sociale en culturele burgerinitiatieven.

De tender zal dan ook grote gevolgen hebben voor de stad. De SP zal de voortgang van de tender en het belang in deze voor het Landbouwbelang kritisch blijven volgen en initiatieven blijven steunen voor een vaste en duurzame plek voor het Landbouwbelang.

Het Kunstfront en de Mandril dienen per

1 november het pand te verlaten aan de Cabergerweg 45.

Het Kunstfront gebouw zal dan gerenoveerd worden voor twee jaar. Er is niet voorzien in tijdelijke nieuwe huisvesting. De SP vindt dat met de huidige gebruikersgroepen naar tijdelijke huisvesting gezocht moet worden.

De SP zal in het kader van dit voorstel drie amendementen/moties mede indienen en ondersteunen

• motie uitstel besluit raadsvoorstel Landbouwbelang tot na behandeling van de Cultuurvisie 2020-2028.
  • motie versnellingsagenda cultuurvisie 2020-2028 met daar in opgenomen de ontwikkeling van broedplaatsen en vrijplaatsen
  • amendement tijdelijke verplaatsing Mandril en Kunstfront activiteiten en permanente huisvesting.