h

SP stelt artikel 47 vragen over de verkeersituatie Noorderbrug en kruising Viaductweg/Meerssenerweg

7 november 2019

SP stelt artikel 47 vragen over de verkeersituatie Noorderbrug en kruising Viaductweg/Meerssenerweg

Aan: Het college van burgermeester en wethouders

Betreft:  Artikel 47 vragen: Verkeersituatie Noorderbrug en kruising Viaductweg/Meerssenerweg

 
Maastricht 14 oktober 2019,
 
Geacht College,

De SP heeft over de verkeerssituatie bij de Noorderbrug op een aantal punten gevaarlijke verkeerssituaties waargenomen. Ten eerste is de bebording voor het verkeer dat van West naar Oost rijdt en de A-2 op wil, of richting Cadier en Keer wil doorrijden, pas na de stoplichten ter hoogte van de brandweerkazerne zichtbaar. Daardoor kunnen veel automobilisten pas laat voorsorteren naar de correcte baan. Dat leidt ertoe dat nogal eens auto’s abrupt van baan verwisselen. Ten tweede zien wij dat ter plaatse van de kruising Viaductweg-Meerssenerweg auto’s, komende vanaf de Noorderbrug hier een u-bocht maken/keren, terwijl de verkeersveiligheid dat niet toelaat. Daarbij neemt een auto of zelfs een vrachtwagen met aanhanger niet alleen het vak om linksaf te slaan richting Nazareth om deze u-bocht te maken, maar soms zelfs het vak dat bedoeld is om rechtdoor te rijden. Een vrachtwagen met aanhanger kan zodoende een grotere bocht maken en dan toch de u-bocht nemen. Tevens zijn tijdens het keren meerdere bijna-botsingen geweest nadat de stoplichten aan de noordkant Meerssenerweg op groen sprongen of een auto wilde afslaan richting Nazareth en deze werd geconfronteerd met een kerende vrachtwagen. Er staat hier overigens geen verkeersbord met een keerverbod. Tenslotte hebben wij vragen over de afstelling van de verkeerslichten bij de brandweerkazerne. Deze springen stelselmatig op rood als er even geen verkeer rijdt. Dat leidt tot auto’s die sterk afremmen, terwijl de passanten die hier regelmatig rijden weten dat ze meteen weer op groen springen. Dat leidt weer tot grote verschillen in snelheden van voertuigen op dit punt, met alle risico’s van dien. Waarom springen deze lichten eigenlijk telkens op rood? Overigens: dat ze op rood gaan als de brandweer moet uitrukken, dat is ons uiteraard duidelijk en ook dat de verkeerslichten richting Maastricht West als doseerlicht functioneren als er teveel verkeer op de Noorderbrug is, richting de Fort Willemweg.
 
De SP heeft de volgende vragen:

1. Herkent u de drie verkeerssituaties die wij beschrijven?

2. Waarom staat er geen verkeersbord met een keerverbod ter hoogte van de kruising Viaductweg/Meerssenerweg? Gaat u een dergelijk bord plaatsen en zo ja wanneer?

3. Is er naar uw mening behoefte aan een betere bewegwijzering op de Noorderbrug richting de A-2, die al eerder op de brug zichtbaar is? Wanneer gaat die bebording er komen?

4. Waarom zijn de verkeerslichten ter hoogte van de brandweerkazerne afgesteld zoals ze zijn afgesteld? 

5. Is het mogelijk om de verkeerslichten in principe op groen te laten staan, tenzij het voor de brandweer noodzakelijk is dat ze op rood staan, of dat ze vanuit het oogpunt van verkeersdoorstroming gaan functioneren als doseerlichten?
 
 In afwachting van uw reactie verblijf ik,  Met vriendelijke groet,
 
Ariane Schut Raadslid SP Maastricht

Reactie toevoegen

U bent hier