Persbericht SP inzake KPMG rapport “Analyse op de bedrijfsvoering en maatregelen voor het Sociaal Domein”

16 februari 2020

Reactie van SP op het rapport

“Analyse op de bedrijfsvoering en maatregelen voor het Sociaal Domein” van KPMG

De fractie van de SP heeft kritiek op het rapport, omdat het niet de gevraagde analyse geeft van de oorzaken van de tekorten in het Sociaal Domein. De sociale problematiek en tweedeling van Maastricht (SES) zouden volgens het rapport de oorzaken zijn, maar deze zijn in de kern de afgelopen periode niet veranderd en verklaren dan ook niet de toenemende vraag.

KPMG stelt in hun rapport voor om alles binnen het sociaal domein terug te brengen naar “wat wettelijk minimaal” moet. Daardoor wordt wel duidelijk dat KPMG geen enkele boodschap heeft aan de sociale problematiek van Maastricht.

Het rapport levert ook geen financiële onderbouwing van de gevolgen voor de inkomsten en uitgaven. Er wordt zelfs niet duidelijk gemaakt wat de financiële positie van de gemeente Maastricht wordt als de bezuinigingsvoorstellen van KPMG doorgaan.

Wel geeft het KPMG-rapport een schrikbarende analyse van de interne organisatie, de interne bedrijfsvoering en van het planning- en control proces. Het is dan ook geen toeval dat de gemeente verrast is door wijzigende financiële cijfers die opgehoest zijn.

KPMG zegt zelf, dat aan hun rapportage geen zekerheid met betrekking tot de getrouwheid van financiële of andere informatie mag worden ontleend.

Wat als eerste nodig is volgens de SP-fractie, is dat ervoor gezorgd wordt dat het college betrouwbare financiële cijfers aan de gemeenteraad voorlegt en een voorstel dat laat zien hoe het college weer financieel in control denkt te komen. Ook is duidelijkheid nodig over hoe de financiële verantwoordelijkheid binnen het college geregeld is. Elke portefeuillehouder lijkt financieel verantwoordelijk voor de eigen portefeuille, maar wie is dat voor het financiële geheel?

De door KPMG voorgestelde bezuinigingsmaatregelen gaan voorbij aan de gevolgen die zij zullen hebben voor de meest kwetsbare burgers. Zo min mogelijk schade aanrichten onder de bevolking wordt niet als uitgangspunt genomen. De gesuggereerde tekorten worden juist grotendeels afgewenteld op de bevolking.

De door KPMG voorgestelde bezuinigingsvoorstellen raken - zoals de Adviesraad Sociaal Domein Maastricht ook uitspreekt - kwetsbare burgers in hun portemonnee, hun gezond opgroeien en hun participatie aan de samenleving. De Adviesraad en de SP ziet met deze voorstellen de kloof tussen arm en rijk in Maastricht alleen maar verder groeien en hoopt “dat de woorden ‘maatschappelijke ontwrichting’ hier straks niet van toepassing zijn”. Ook de vrijwilligersorganisaties en de burgerinitiatieven zullen daaronder gaan lijden. Met alle negatieve financiële gevolgen voor de gemeente van dien.

Een deel van het college lijkt, gezien uitlatingen in de pers, vergeten te zijn wat de ‘Maastrichtse Maat’ (‘niemand mag door het ijs zakken’) inhoudt. Kennelijk moet de discussie over de definitie van de Maastrichtse Maat met de gemeenteraad gevoerd worden om dat weer duidelijk te krijgen.
Dat is hard nodig, omdat de bezuinigingsvoorstellen van KPMG eenzijdig de meest kwetsbare burgers van Maastricht raken.
Dit staat overigens niet los van de opdracht van het college aan KPMG, omdat daarmee de deur opengezet is voor klakkeloos bezuinigen op de burgers, zonder enig kader.

Oproep SP
De SP roept het college op om te komen tot een behoorlijke financiële analyse van het sociale domein, die de mogelijkheid biedt om weer financieel in control te komen; afstand te nemen van de bezuinigingsmaatregelen van KPMG, die mensen in Maastricht klakkeloos raken; en bij het treffen van maatregelen de sociale problematiek en tweedeling van Maastricht serieus te nemen.

Noot voor de redactie:

Ariane Schut, fractievoorzitter