Motie SP over aanpassing Wmo aangenomen door de Raad

21 april 2021

Motie SP over aanpassing Wmo aangenomen door de Raad

In het kader van grip krijgen op de uitgaven in het sociaal domein heeft de SP een motie ingediend. Met de motie hoopt de SP de Rijksoverheid te bewegen tot een ander systeem omtrent de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).

Sinds het verplichte abonnementstarief van kracht is -het vaste tarief voor de eigen bijdragen aan Wmo-voorzieningen- wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van huishoudelijke hulp. De SP vindt dat de hogere inkomens deze huishoudelijke hulp prima zelf kunnen bekostigen, zodoende kan er volgens de partij bespaard worden op de uitgaven in het sociaal domein. Op dit moment kunnen gemeenten geen inkomens- of vermogenstoets doen op de ondersteuningsmaatregelen die worden toegerekend in het kader van de Wmo. Om die reden wil de SP met de motie via het stadsbestuur uiteindelijk de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) verzoeken om dit onderwerp op de kaart te zetten bij de Kabinetsformatie. De motie is samen ingediend met de Partij Veilig Maastricht, SAB, en GroenLinks.