SP tegen massaal verwijderen van openbare speel- en sportvoorzieningen

2 april 2021

SP tegen massaal verwijderen van openbare speel- en sportvoorzieningen

De gemeenteraad slaat handen in elkaar en komt met alternatief voorstel met behoud van speel- en sportvoorzieningen.

MAASTRICHT, april 2021

Maastrichtse gemeenteraad slaat handen in elkaar tegen bezuinigingsvoorstel openbare spel- en sportvoorzieningen

De laatste tijd is er veel commotie in de stad ontstaan over de voorgenomen bezuinigingsmaatregel waardoor 125 speellocaties en de skatebaan onder de Kennedybrug zou verdwijnen. In het najaar heeft de raad een bezuiniging op sport- en speellocaties, samen met vele andere bezuinigingsmaatregelen, aangenomen in de zogenoemde pre-begroting, die het begrotingstekort van ruim €25 miljoen moet dichten.
Door buurten, kinderen, grootouders, scholen werden brieven geschreven, tekeningen gemaakt, speeltuintjes versierd om een duidelijk signaal af te geven, dit kan niet. Vele politieke partijen in de raad waren ook negatief verrast over de grote consequenties die deze bezuinigingsmaatregel met zich meebracht.
Kitty Nuyts van de Liberale Partij Maastricht heeft het voortouw genomen om samen met de raad en de wethouder te voorkomen dat deze maatregel wordt doorgezet. Dit heeft erin geresulteerd dat de Liberale Partij Maastricht, samen met het CDA, D66, de Partij Veilig Maastricht, de PVV, SAB, de PvdA, de VVD, de Seniorenpartij Maastricht, de SP, Groep Gunther, Groep Maassen, 50 Plus, en Groep Alexander Lurvink een voorstel indienen om deze bezuiniging van tafel te halen en de wethouder de opdracht te geven een alternatieve bezuiniging te gaan vinden.