Oproep aan het stadsbestuur en ondernemer om Hub-plan Trega niet door te zetten

2 augustus 2021

Oproep aan het stadsbestuur en ondernemer om Hub-plan Trega niet door te zetten

Donderdag 29 juli werden wij, de stad en Limmel zeer onaangenaam verrast. De nieuwe eigenaar van het Trega terrein heeft een omgevingsvergunning aangevraagd om daar een grote hal voor (stads)distributie en logistiek te bouwen. Wat een verschrikkelijk voornemen.
Deze aanvraag past helemaal niet bij de ontwikkelingen die wij voor ogen hebben voor dit terrein, voor Limmel en voor de stad. De SP vindt dat het niet mag gebeuren dat de breed gedragen gebiedsvisie, die met alle betrokkenen partijen wordt uitgewerkt, niet doorgaat. Deze gebiedsvisie geeft veel mooie ontwikkelingen en kansen voor de buurt en voor de stad. Het kan niet zo zijn dat er een nieuwe ondernemer verschijnt die in een solovlucht zijn eigen belangen nastreeft.
De manier waarop de ondernemer te werk is gegaan vinden wij bovendien geen vertrouwen wekken. Hij heeft achter de schermen zijn plan voor deze hub ontwikkeld en tegelijkertijd ogenschijnlijk meegewerkt aan de gebiedsvisie. Zou dit niet een mooie casus zijn om voor te leggen aan Follow the money?
U schrijft aan de raad dat u gaat onderzoeken hoe de juridische structuur over eigendom en vertegenwoordigingsbevoegdheid feitelijk is. Wij vragen ons af hoe het kan dat de gemeente zo verrast wordt door de wisseling van eigenaarschap in het grondeigendom en door de andere zaken die de ondernemer heeft gedaan in dit dossier. Wij begrijpen niet dat het college niet meer de vinger aan de pols heeft bij dergelijke belangrijke ontwikkelingen. En welke mogelijkheden ziet het college om onze eigen plannen voor het Trega/Zinkwitterrein te realiseren?
De SP wil met deze open brief de oproep van het Buurtnetwerk Limmel van 30 juli volledig steunen. En ook luid en duidelijk aangeven richting de heer Leeyen dat als het aan ons ligt zijn plan van tafel gaat. Niet op deze plek in de stad tenminste.

Wij roepen het college op ervoor te zorgen wij weer verder kunnen bouwen aan een mooie toekomst voor Limmel en Maastricht.

Met vriendelijke groet,
Ariane Schut