13 januari 2022

Foto: E.Corbee

Aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht

Postbus 1992

6201 BZ  MAASTRICHT

Maastricht, 5 januari 2022

Betreft: Schriftelijke vragen van SP over de mogelijke privatisering van de Ambulancedienst Zuid-Limburg

Geachte college,

Ter voorbereiding van de behandeling van de motie van de SP over de Ambulancedienst Zuid-Limburg in de domeinvergadering van 11 januari a.s. stellen wij het college enkele schriftelijke vragen, zodat alle fracties voorafgaande aan het debat aanvullend geïnformeerd zijn over de Ambulancedienst en de mogelijke privatisering daarvan. Wij hopen dat het college de beantwoording van deze vragen daarom tijdig kan aanleveren aan de raad.

De GGD Zuid-Limburg stelt jaarlijks de begroting en de jaarrekening van de GGD vast, inclusief de Ambulancedienst Zuid-Limburg. De Ambulancedienst Zuid-Limburg is daarmee op dit moment een taak die via de GGD Zuid-Limburg wordt uitgevoerd. Er is sprake van publiek eigenaarschap. Deelt het college deze constatering. Zo nee, waarom niet?

Het Algemeen bestuur van de GGD Zuid-Limburg stelt via de begroting van de GGD de budgetten vast voor het materieel en personeel van de Ambulancedienst en voor de uitrukposten. Onderkent het college dat daarmee de deelnemende gemeenten, waaronder Maastricht, een sturende rol hebben met betrekking tot de Ambulancedienst Zuid-Limburg?

Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg heeft in het recente verleden in die hoedanigheid besloten om 2 extra uitrukposten in Gulpen en Parkstad aan te wijzen, omdat de aanrijtijden daar niet werden gehaald. Daarmee hebben de gemeenten het mogelijke ingrijpen door de Inspectie of het ministerie niet afgewacht en zelf gehandeld. Is het college op de hoogte van deze besluiten van het Algemeen Bestuur van de GGD?

Deelt het college de mening van de SP dat daardoor veel sneller en adequater een oplossing in gang is gezet voor de te lange aanrijtijden, omdat een Inspectie of een Ministerie pas achteraf reageren?

Deelt het college de mening van de SP dat aankloppen bij een Inspectie of een stichting minder rechtstreeks is en daardoor minder snel werkt dan signalen via een wethouder doorgeven aan het Algemeen Bestuur van de GGD.

Deelt het college de constatering van de SP dat met het niet privatiseren van de Ambulancedienst de gemeente Maastricht geen aanvullend financieel risico loopt, omdat de kosten van de Ambulancedienst gedekt worden door de zorgverzekeraars?

Is het correct dat er op dit moment in de regio Noord-Limburg in de regio Arcen de aanrijtijden niet worden gehaald? En dat de gemeente Venlo door de privatisering van de Ambulancedienst Noord-Limburg nu geen mogelijkheden heeft om hierin een rol te vervullen?

Ambulancezorg is niet wettelijk vastgelegd als gemeentelijke taak. Niemand heeft ooit gezegd dat dat wel zo zou zijn. Maar in 9 regio’s in Nederland, waaronder Zuid-Limburg, wordt het wel degelijk door de GGD (dus door de gemeenten) uitgevoerd. Gemeenten HOEVEN het dus niet te doen, maar MOGEN het wel.

Is het college van mening dat een gemeente alleen wettelijke taken behoort uit te voeren?

Is het college met de SP eens dat de vraag of de Ambulancedienst Zuid-Limburg geprivatiseerd moet worden aan de gemeenteraden dient te worden voorgelegd, omdat door het besluit tot privatisering de huidige invloed van de gemeenteraad zal verdwijnen?

Met vriendelijke groet,

Ariane Schut