Het is helaas nog broodnodig!

26 september 2022

Het is helaas nog broodnodig!

Foto: jack van gelooven

Een kratje voor de armsten in Maastricht
Helaas zijn voedselbanken nog onmisbaar en dat is ongelooflijk in een rijk land als Nederland.

De SP was op bezoek bij Jef Raike vrijwilliger Stichting Kretsje Malpertuis. En we waren onder de indruk van al het goede werk dat Jef en de andere vrijwilligers verzetten. Ze zijn keihard aan de slag om mensen te helpen die het moeilijk hebben en vaak in armoede leven. Het is helaas nog broodnodig!

Aan de andere kant, is het natuurlijk absoluut van de zotte, dat in een land als Nederland en in een stad als Maastricht, er nog voedselbanken nodig zijn. Het feit dat er zoveel mensen in armoede moeten leven ligt aan de manier waarop we de samenleving hebben ingericht. Daar liggen politieke keuzes aan te grondslag. Marktdenken boven solidariteit, grote inkomensverschillen en ongelijkheid boven gelijkwaardigheid. Een menswaardig bestaan zou wat ons betreft zonder voedselbanken en liefdadigheid voor iedereen bereikbaar moeten zijn.

Jef Raike vindt het grote verschil tussen arm en rijk in zijn stad Maastricht zó oneerlijk, dat hij besloot in actie te komen. Begin 2020 startte hij het initiatief Kretsje Malpertuis. Op z’n Limburgs. Ofwel: een kratje etenswaren voor alle kwetsbare bewoners in de wijk Malpertuis. Ook biedt zijn stichting administratieve hulp.

De schuldenproblematiek is groot en veel mensen moeten gebruik maken van de voedselbank. Toch zijn er ook nog bewoners die nét niet in aanmerking komen voor de voedselbank, maar het einde van de maand financieel niet redden. Daarom begon Jef Raike zijn eigen voedselhulp. Zonder voorwaarden.

Voedsel voor iedereen

Elke zondag deelt hij samen met een paar vrijwilligers zo’n vierhonderd voedselpakketten uit bij hun opslagruimte in hartje Malpertuis. Supermarkten en vrijgevige ondernemers doneren een groot deel, maar de vrijwilligers leggen ook eigen geld in de pot. Sociale instellingen, zoals het Leger des Heils, weten Kretsje Malpertuis goed te vinden en verwijzen hun cliënten ernaar door.

De SP bezocht de voedselbank van de heer Jef Raike