Grip terug op het Sociale Domein!!

26 april 2023

Grip terug op het Sociale Domein!!

Foto: jack van gelooven

Grip terug op het Sociale Domein

Gisteravond werd een motie van de SP, SAB, de PvdD, GroenLinks en de Liberale Partij Maastricht met een meerderheid aangenomen. In de motie krijgt wethouder Bastiaens de opdracht om de uitvoeringsplannen voor de Wmo als raadsvoorstel aan de raad voor te leggen. Dat betekent dat wij als raad onze controlerende en politieke rol binnen het Sociaal Domein ten aanzien van de uitvoering van het beleid, terug hebben gepakt. We gaan als raad namelijk echt niet alleen over de ideeën en vage kaders, maar willen ook graag een rol spelen bij de uitvoering want daar krijgen onze inwoners direct mee te maken. The proof of the pudding is nog altijd de eating.

Bij de sluiting van de Medisch Kleuterdagverblijven begin dit jaar zagen we namelijk al wat voor leed en ellende het instemmen met een vaag beleidsplan op kan leveren bij de uitvoering daarvan. De raad heeft daar helaas niet op de rem kunnen trappen of waar nodig bij kunnen sturen.

Hopelijk loopt het bij de Wmo dit keer anders, en kunnen we als raad ook nog concreet invloed hebben op de uitvoering als we het er niet mee eens zijn. Dat geldt op dit thema des te meer, aangezien het door de wethouder voorgestelde beleidsplan Wmo, zo abstract is dat je er alle kanten mee op kan.

Mooi om te zien dat de raad de grip op het Sociaal Domein terugpakt!