Praten over afvalbeleid van Maastricht

4 april 2023

Praten over afvalbeleid van Maastricht

Foto: jack van gelooven

‘We zijn in shock over de rotzooi’, oordelen nieuwe inwoners Maastricht over het gemeentelijk afvalbeleid

Met dank aan Joos Phillipens van de Limburger

In 1996 klinkt de campagne nog zo leuk. ‘Maastricht sjiek en sjoen’, de stad loopt voorop met de invoering van de afvalscheiding. De gevleugelde slogan krijgt nóg een betekenis: het mag allemaal best wat minder aangeharkt.

We spoelen vooruit naar de huidige tijd. Maandagavond in gemeenschapshuis Atrium. „We zijn in shock”, vertelt een inwoonster die een jaar geleden vanuit Dronten verhuisde. „In Maastricht is het leuk wonen, maar we staan perplex van de rotzooi. Overal slingert die rond. In Dronten is alles fantastisch schoon.”

Dat is even slikken voor ambtenaar Dirk Oud die de kritiek noteert. De gemeente zelf weet heus wel dat ‘sjiek en sjoen’ ter discussie staat. Vervuilde milieuperrons. Eksters, ratten en vossen die rondslingerende restafvalzakken openhalen. Illegaal gedumpt grof vuil. Tijdens de eerste van vier inspraakavonden geven inwoners het afvalbeleid vijfjes en beleefde zesjes.