Frank Caris wint Hub Cobben Prijs

30 januari 2024

Frank Caris wint Hub Cobben Prijs

De Hub Cobben Prijs is gewonnen door Frank Caris van ‘Behoud Jaarplaatsen Cottesserhoeve’. Zijn stichting strijdt tegen de komst van een vakantiepark op de Cottesserhoeve in Vaals, omdat daardoor bijzondere natuur verloren gaat.

BRON: Jos Adriaens - Daglad de Limburger

De Hub Cobben Prijs, die zaterdag voor de vijfde keer werd uitgereikt, is bedoeld als aanmoediging voor Limburgers die strijden voor sociale rechtvaardigheid. De prijs is vernoemd naar de voormalige Hoensbroekse vakbondsman Hub Cobben, die op 18 september 1975 met duizenden koempels naar Den Haag trok om betere pensioenen af te dwingen.

Vakantiepark

Maastrichtenaar Caris maakt al vijftien jaar gebruik van een jaarplaats op camping Cottesserhoeve in Vaals. „Daar waan je je in het buitenland. Een bijzonder stukje natuur, dit mag niet verloren gaan.” Dat dreigt echter wel te gebeuren. De camping is verkocht aan investeringsmaatschappij InLeisure, die er een vakantiepark wil bouwen. De nieuwe eigenaar heeft in december de jaarplaatsen opgezegd. Een onrechtmatig besluit, volgens Caris: „De gemeente heeft nog geen vergunning verleend voor het plan.”

Hij wijst erop dat in Limburg zeker twintig natuurgebieden door soortgelijke plannen worden bedreigd. Caris vindt dat de gemeente Vaals het bestemmingsplan niet moet aanpassen om het plan mogelijk te maken. „Ik zal tot het laatst hiertegen blijven strijden. Tot aan de Raad van State.” Hij weet zich gesteund door Stichting Natuurlijk Geuldal. Een gezamenlijke petitie werd door ruim tienduizend mensen ondertekend.

Lees ook: Landschapsplan Cottesserhoeve ligt op tafel: ‘Nieuw vakantieparkje wordt stuk kleinschaliger dan camping en ingepast in natuur’

Genomineerden

De Hub Cobben Prijs werd uitgereikt in het Nederlands Mijnmuseum in Heerlen. Uit 28 inzendingen waren nog vier andere kandidaten genomineerd. Dat waren Nancy Nijsten (‘Een hart voor een ander’, Heerlen), Sylvester Janssen (Bewonerscommissie Overhovenerbroek, Sittard), Timoer Reijnders en Theo de Groot (Alliantie Behoud Ziekenhuis Heerlen) en Gertie Buis en Jan Leenders (Stichting Behoud De Lichtenberg, Weert).