Voorwoord
De culturele spelen
DE CULTURELE SPELEN
De SP pleit voor een breed en toegankelijk cultuuraanbod. Niet enkel als uiting van vrije expressie en creativiteit, maar ook als middel tegen marktdenken en een steeds individualistischere samenleving. Het vergroot ons historisch besef en stimuleert ons kritisch vermogen. Marktwerking en sponsoring zijn nooit een waarborg voor een kwalitatief en afwisselend aanbod. Om vercommercialisering en verschraling tegen te gaan moet de gemeente toezien op een breed aanbod.
Kunst en cultuur: Landelijk scoort Maastricht hoog op het gebied van klassieke muziek en de podiumkunsten. Maar de Maastrichtse cultuur is méér. Als het gaat om jongerencultuur bijvoorbeeld heeft Maastricht met de Muziekgieterij goud in handen. Toch scoort onze stad slecht op het gebied van popmuziek. Het verschil zit hem in de verdeling van subsidies, waarbij er volgens de SP eerlijker geïnvesteerd zou moeten worden. Ook mag er in een cultuurstad als Maastricht meer aandacht uitgaan naar kunst- en cultuureducatie en naar beginnende kunstenaars in de stad. Door een tekort aan atelierruimte kunnen zij geen goede start maken. We missen daardoor artistiek en economisch potentieel. Door meer zichtbaarheid en duurzame innovatie moet het cultuurbeleid toekomstbestendig worden. Een lange termijn visie voor cultuur als economische motor is nodig en moet samen met de mensen in het veld tot stand komen.
Onze speerpunten:
• Meer investeren in popmuziek, door de Muziekgieterij te faciliteren, repetitieruimtes uit te breiden en het populaire festival Bruis nieuw leven in te blazen.
• Bij investeringen moet Maastricht niet alleen kunst ondersteunen die economisch belang heeft. Het sociale belang is net zo groot, zoals bij Kunstfront, of het prikkelen van mensen zoals bij de culturele broedplaats het Landbouwbelang. Ook deze moeten een vaste plaats krijgen in Maastricht.
• Gezocht wordt naar panden of leegstaande industriële omgevingen voor culturele broedplaatsen die geschikt kunnen worden gemaakt als atelierruimte.
• Omdat iedereen moet kunnen blijven genieten van het maken en beleven van muziek, dans en toneel, moet Kumulus betaalbaar blijven voor iedereen.
• Als aanvulling op de cultuureducatie moeten leerlingen van basisscholen en het voortgezet onderwijs minimaal twee keer per jaar de kans krijgen om gratis een film-, theater- of muziekvoorstelling te bezoeken. Om museumbezoek te stimuleren worden de Maastrichtse musea gratis toegankelijk voor deze doelgroep.
• We investeren in onze Maastrichtse streektaal (Mestreechter taol). Dit kan o.a. door de ontwikkeling van een Mestreechs thema-taalpakket voor (basis-)scholen en het ontwikkelen en ondersteunen van Maastrichtse taalactiviteiten.
• Centre Céramique is van enorme waarde voor de stad. Niet alleen om boeken uit te lenen en mensen te informeren, maar ook als ontmoetingsplek en plek om te studeren. Mensen hebben daar toegang tot computers, taalcursussen en culturele activiteiten. Centre Céramique is onderdeel van de strijd tegen laaggeletterdheid, waar naast E-boeken vooral de papieren versies in voldoende mate beschikbaar moeten zijn.
• De verborgen schatten van Maastricht krijgen meer tentoonstellingsruimte. En de ‘Limburgensia’ (collectie van diverse publicaties over Limburg) worden goed geconserveerd.
• De innovatiemiddelen voor cultuur die naar de cultuurmakelaar zijn gegaan om voor verbinding te zorgen, dienen volgens ons direct naar cultuuraanbieders te gaan.
Sport: Sport is een belangrijk bindmiddel in onze huidige maatschappij en het brengt mensen letterlijk en figuurlijk dichter bij elkaar. Dat maakt sport gewild. Maar sport levert ook een bijdrage aan het realiseren van een hele reeks doelen die de SP Maastricht heeft gesteld. Het gaat dan over preventie en gezondheid,integratie, wijkontwikkeling, waarden en normen, jeugdbeleid en veiligheid. Sport maakt mens én maatschappij gezond. Sporten moet ook voor iedereen toegankelijk zijn. Zowel met als zonder een beperking dien je te allen tijde in deze stad een sport te kunnen uitoefenen.
Onze speerpunten:
• Met bestaande sportparken afspraken maken over de openstelling voor individuele sporters, die willen joggen of trainen in een sportpark bij hen in de buurt. Sportpark West is open voor iedereen.
• Stoppen met het spreidingsplan sport. Het gereserveerde geld besteden aan maatwerk voor de verenigingen die het financieel slecht hebben.
• Maximale ondersteuning voor ouderensport en sporten voor mensen met een beperking.
• Kortingskaarten voor jongeren, ouderen en mensen met een beperking in sportscholen.
• Voor zowel culturele als sportieve activiteiten geldt dat lidmaatschappen voor kinderen uit minima gezinnen vergoed worden op basis van het armoedebeleid (kindpakket).
Toeristenstad: Maastricht is populair onder toeristen. Het economisch belang van deze sector voor de stad staat niet ter discussie. Of Maastricht als toeristenstad moet blijven groeien echter wel. De SP is van mening dat iedereen moet kunnen genieten van al het moois dat Maastricht te bieden heeft, maar om dat te kunnen blijven doen, moeten we ook de rust bewaren. De woonfunctie en de diversiteit van het aanbod dienen bewaard te blijven. Wij willen geen Venetië aan de Maas. De SP kiest er daarom voor de historische monumentale binnenstad niet te vercommercialiseren.
Onze speerpunten:
• De SP is van mening dat het evenwicht van het aantal hotels en horecapanden op dit moment goed is, en dat Maastricht dus niet gebaat is bij verdere uitbreiding van het aanbod. Wel moet er geïnvesteerd worden in een betere kwaliteit van het bestaande aanbod.
• We handhaven de 60 dagen norm op het Vrijthof. Een nieuw evenemententerrein op Belvédère is nodig om het Vrijthof te ontlasten. Nieuwe evenementen kunnen daar terecht, terwijl het Vrijthof zich kan richten op volksfeesten (Kermis) en bestaande evenementen (Magisch Maastricht).
Het aanbod op het Vrijthof dient divers, maar ook toegankelijk en betaalbaar te zijn voor de inwoners van Maastricht. De kermis op het Vrijthof blijft bestaan.
• Zowel de vrijdagmarkt als woensdagmarkt zijn gekwalificeerd als de beste markten van Nederland. We vinden het belangrijk dat we de kwaliteit van onze markten behouden en marktkooplui de ruimte bieden.