WMO beleids- en uitvoeringsplan

WMO beleids- en uitvoeringsplan

SP BETOOG – RAADSVERGADERING 18 JUNI 2024

Jack van Gelooven

Veel goede bedoelingen, maar ook boter bij de vis?

De SP is al jarenlang zeer betrokken bij de Wmo, en vooral natuurlijk bij al die mensen die er van afhankelijk zijn. Maastricht heeft een lange periode van grote bezuinigingen achter de rug. En wij betogen voor de toekomst fundamentele investeringen op basis van solidariteit. Kijk daarbij aub naar de lange termijn en voorbij 2026 want ook aan de overkant van het ravijn is het belangrijk werk te doen.

Het is volgens de SP ten éérste ….cruciaal om na te denken over de manier waarop we over zorgkosten praten. Is het té veel of is het veel? In plaats van simpelweg maar te bezuinigen vanwege de hoge kosten, moeten we eerst begrijpen waarom deze kosten stijgen. De zorgvraag neemt namelijk toe door veel oorzaken, dubbele vergrijzing, maatschappelijke problemen, zaken zoals milieuvervuiling, armoede, ongezonde voeding en stress. Dus de conclusie zou ook kunnen zijn dat we als  samenleving in eerste instantie meer moeten investeren in gezondheid en welzijn in plaats van minder.

Dit vraagt om een gezamenlijke oplossing waarbij natuurlijk efficiëntie en innovatie, maar vooral de saamhorigheid, een positief mensbeeld en solidariteit centraal staan.

Iedereen in de zorgketen draagt zijn of haar steentje bij, waarbij de sterkste schouders volgens de SP wel de zwaarste lasten zullen moeten dragen. Wat te denken van die verzekeraars. In plaats van problemen op individuen af te schuiven, moeten we als samenleving samen de verantwoordelijkheid nemen. En de overheid moet dit faciliteren. Niet zonder pardon de zaak over de schutting gooien. Die miljoenen kleine burgers, moeten het zelf maar gaan oplossen. Eigen verantwoordelijkheid en preventie lijken toverwoorden.

Het is essentieel dat iedereen die zorg nodig heeft, deze op menswaardige en passende wijze kan krijgen. Nu en in de toekomst.

De termen zoals samenredzaamheid, veerkracht en participatie worden vaak genoemd, maar de realiteit is dat de hechte gemeenschappen die daarvoor nodig zijn door jarenlang liberaal overheidsbeleid zijn verzwakt. Individualisme werd lange tijd werd gezien als hoogste goed.

Je zult daarom fundamenteel en langdurig moeten investeren in de gemeenschappen zelf. Eerst gemeenschap dan pas zorg. Zover zijn we nog niet en dat is een groot risico waar wij als SP ons grote zorgen over maken. Geld gedreven keuzes zijn de laatste jaren niet de beste gebleken.

We moeten volgens de SP daarom vooral investeren in de sociale basis, en informele zorgers dan ook ruimhartig belonen. De druk op mantelzorgers neemt toe en zij moeten ondersteund worden, ze zijn  geen goedkope vervanging van professionele zorg, werknemers van het systeem, duizend dingen doekjes, maar een waardevolle toevoeging op die zorg, maar voor niks gaat de zon op. Mantelzorgers en vrijwilligers alleen, zijn niet de gedroomde oplossing voor de zorgcrisis, dat is wensdenken. En ook bijvoorbeeld innovatie, e-health en domotica blijken al jarenlang druppels op een gloeiende plaat.

Het huidige systeem, dat gericht is op marktwerking, heeft in onze analyse geleid tot hogere kosten, veel te veel managementlagen, overwinsten, rampzalige private equity, steeds onpersoonlijker wordende zorg, en minder toegankelijkheid. De commercie en marktwerking hebben zorgmedewerkers gedemotiveerd en uitgeput. Tienduizenden zijn ontslagen of afgehaakt. De focus moet wat onze partij betreft daarom verschuiven naar kwaliteit en langdurige oplossingen, in plaats van korte termijn bezuinigingen en pleisters plakken.

Laten we samen werken aan een zorgsysteem dat duurzaam, rechtvaardig en mensgericht is, waarin iedereen toegang heeft tot de nodige zorg en ondersteuning ook al kost ons dat wat.

We zullen vandaag voor het raadsvoorstel stemmen, maar houden de sociale vinger aan de pols bij de verdere uitwerking van het uitvoeringsplan, en vooral ook ten aanzien van de bezuinigingen die dit plan toch weer met zich mee lijkt te brengen en die er ook vanuit het rijk, weer op ons af dreigen te komen.

Dank u wel.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.