h

De A2-klucht

4 februari 2006

De A2-klucht

n 2003 toen de eerste bestuursovereenkomst voor ondertunneling van de A2 is ondertekend door de minister, de provincie en de betrokken gemeentes was de SP al tegen deze oplossing. Dat er iets aan de A2 moet gebeuren is duidelijk, maar daarvoor hebben wij goedkopere en betere alternatieven aangedragen.

Het grootste struikelblok - voor de SP - waren de hoge kosten. Maastricht moest zo'n € 45 mln. bijdragen. Wethouder Aarts hield ons maar steeds voor, dat we vooral gelukkig moesten zijn, dat we dit kabinet zover gekregen hebben om de ondertunneling mogelijk te maken. Alle partijen vonden het wel erg veel geld. Zelfs het CDA vroeg toen expliciet aan de wethouder of het wel bij de € 45 mln zou blijven, want meer kosten zou Maastricht zich niet kunnen permiteren.

Nu - ruim 2 jaar later - komt de wethouder met een aanvulling op de bestuursovereenkomst. De tunnel moet verbreed worden van 2x3 naar 2x4 banen. Dit zal voor Maastricht wel extra kosten met zich meebrengen. Het gaat nu om een bedrag van € 87,7 mln. En weer moeten wij ons - volgens de wethouder - gelukkig prijzen, dat we dit financieel plaatje toch allemaal rond hebben gekregen.
Maar wat is de volgende aanvulling op de bestuursovereenkomst en moeten we ons dan weer zo gelukkig wanen.
Voor wat betreft de SP in ieder geval niet. Want wat Jacqueline Gabriël in de raadsvergadering ook duidelijk verwoord heeft, ten koste waarvan gaat dit dan allemaal. Elk miljoen, dat naar de A2 gaat, kan niet besteed worden aan de burger zelf, aan de leefbaarheid in de buurt, aan de armoedebestrijding, aan stimuleren openbaar vervoer en noem maar op. De wethouder zegt dan natuurlijk: "Dat is een ander potje." Maar zo werkt dat natuurlijk niet. De gemeente Maastricht heeft een begroting waarin keuzes gemaakt worden. De gemeenteraad kiest waar het geld naar toe gaat en hoe het verdeeld wordt. Er zijn wat dat betreft niet alleen maar potjes, waar niemand verder aan mag komen. En de huidige gemeenteraad (2002-2006) heeft ervoor gezorgd door akkoord te gaan met deze bestuursovereenkomst, dat u (de Maastrichtse burger) de komende jaren in de kou staat. Want voor veel initiatieven zal er geen meer geld over zijn.

En dan hebben we het nog niet over de sloop van nog meer woningen, als gevolg van het verbreden van de tunnel
En dan hebben we het nog niet over het vergroten van de luchtproblematiek, door meer autostromen binnen te halen (want voor de filtering van de lucht uit de tunnel is nog geen oplossing in de plannen verwerkt).
En dan hebben we het ook nog niet over de grondwaterproblematiek en bodemgesteldheid (ik herinner u an twee instortingen in de afgelopen jaren).

U bent hier