SP verspreidt Europaboodschap in Maastricht

1 februari 2007

SP verspreidt Europaboodschap in Maastricht

Op woensdag 7 februari wordt in Maastricht prominent gevierd dat het 15 jaar geleden is dat hier het "Verdrag van Maastricht" getekend werd. De SP Maastricht herdenkt deze historische gebeurtenis met het pontificaal verspreiden van de SP-mening over Europa. De SP wil bijdragen aan en aanzetten tot een noodzakelijke en brede discussie over Europa. De SP deelt woensdag aan het breed publiek pamfletten uit op straat met haar boodschap over de toekomst van Europa. 's Avonds neemt SP Tweede Kamerlid Jasper van Dijk deel aan een debat.

In stadhuis en provinciehuis verzamelen Europese gasten van naam en faam zich voor de herdenking en praat men over o.a. de toekomst van Europa en hoe de betrokkenheid van de Europese burger bij de Europese ontwikkelingen kan worden vergroot.

Dit laatste is een terechte vraag, alhoewel de SP deze vraag toch iets anders wil stellen: "Hoe houden we draagvlak voor Europese samenwerking?" Niet door het stilzwijgen dat rond het thema Europa ontstond nadat de Nederlandse en Franse burgers bij het referendum in 2005 NEE zeiden tegen het voorstel voor een Europese Grondwet. De conclusie van het referendum was: samenwerking ja, maar niet zo. Ook niet door de Grondwet tegen de wil van de mensen via achterkamertjes-procedures door te drukken.
Wél door Europese samenwerking te verenigen met de wens van de bevolking baas in eigen huis te blijven en zich niet door Brusselse bevelen te laten bedillen. Wél door ná een publiek debat de bestaande Europese verdragen te wijzigen en dit af te sluiten met een referendum.