SP wil binnen-en buitenbad Dousberg open

12 juni 2007

SP wil binnen-en buitenbad Dousberg open

Opnieuw wordt er gemorreld aan de openingstijden van het Dousberg buitenbad. Weer aanleiding voor de fractie vragen te stellen aan wethouder Winants. Dit naar aanleiding van een aankondiging per advertentie in de Maaspost van 6 juni, waarin staat dat door de week het buitenbad alleen opengaat bij een temperatuur van 23 graden en hoger.

Op zaterdagen en zondagen gaat nog alleen het buitenbad of het binnenbad open.

De fractie vindt het ronduit bedroevend dat deze openings- en sluitingsmaatregel wederom voor commotie zorgt onder de zwemmers en bezoekers van Zwembad de Dousberg. Opnieuw weten de zwemmers tot ’s ochtends op de dag dat ze willen gaan zwemmen niet waar ze aan toe zijn. Bovendien is een temperatuur tot ver onder de 23 graden nog aangenaam om te recreëren op de ligweiden buiten.

Met sluiting van het buitenbad kan dat niet en binnen is hier geen plaats voor.

Ook door het afbreken van het 30-meter buitenbad is de buitenaccommodatie niet meer geschikt voor ouders met kleine kinderen. Het 50-meterbad is te gevaarlijk voor kinderen die zwemmen met bandjes en voor ouderen. Het instructiebad binnen is daarom een onmisbaar alternatief.

De openingsmaatregelen doen afbreuk aan de aantrekkingskracht en daardoor aan de bezoekersaantallen van Zwembad de Dousberg. Er moet juist voorkomen worden dat een sterfhuis-imago ontstaat. De burgers van Maastricht moeten nog minstens 5 jaar kunnen rekenen op een volwaardig exploitatie van Zwembad de Dousberg.

Met mooie beloftes voor over 5 jaar in het Geusseltbad schieten we niets op.

Vorig jaar heeft zich een zelfde situatie voorgedaan. De wethouder heeft toen op aandringen van de raad de maatregel teruggedraaid. De SP wil dat hij dat dit jaar weer doet.