Acties schoonmakers AZM beloond

27 juli 2007

Acties schoonmakers AZM beloond

Enige tijd geleden toonde de SP Maastricht zich solidair met de actievoerende schoonmakers (leden van FNV Bondgenoten) bij het Academisch Ziekenhuis in Maastricht. De schoonmakers demonstreerden gedurende een paar weken in en voor het ziekenhuis voor behoud van hun werk en voor overname van oude rechten bij hun oude werkgever Hago door hun nieuwe werkgever ISS. Hun nieuwe werkgever ISS is uiteindelijk overstag gegaan. Alle schoonmakers hebben hun werk behouden, enkele individuele oude rechten zijn overgenomen, werkprogramma's worden inzichtelijk en van groot belang is ook dat de werkdruk in de nieuwe situatie wordt gemeten.

Daarmee zijn de belangrijkste eisen van de schoonmakers, na wekenlang actievoeren, ingewilligd. Marij Muytjens, schoonmaakster in het AZM en actievoerder: "Dit is een mooi resultaat en het succes van alle vakbondsleden die zeiden: Tot hier en niet verder. We zullen nu waken dat de werkdrukmeter snel wordt ingezet!"

Kortom, actievoeren helpt. De SP wordt in een e-mail hartelijk bedankt voor de steun en solidariteit. Het gevecht om een eerlijkere verdeling van de taart gaat echter door. In het bedankbericht wordt gevraagd of de schoonmakers weer op de SP mogen rekenen bij de strijd om een goede CAO aan het einde van dit jaar.