Tariefsverhoging Veolia buitensporig

12 september 2007

Tariefsverhoging Veolia buitensporig

De SP fractie heeft beklag gedaan en opheldering gevraagd aan wethouder Hazeu over de buitensporige tariefsverhoging die Veolia vandaag naar buiten bracht. Het sprookje met de prijsstunt van het 1 Eurokaartje is van korte duur geweest en was te mooi om te blijven duren. De gevolgen zijn ernstig, want minder mensen zullen met de bus reizen. Met de tariefsverhogingen worden mensen die afhankelijk zijn van de bus buitensporig hard getroffen.

Dat Veolia met de tariefsverhoging de mensen de bus uitjaagt in plaats van het busgebruik te bevorderen, is blijkbaar niet van belang. Nu het bedrijf eenmaal door de provinciale aanbesteding de concessie binnen heeft zijn de burgers overgeleverd aan de grillen van de vrije markt, waar winst het hoogste doel is.

De SP heeft nooit geloofd in de voordelen van de door het stads- en provinciebestuur gepropageerde voordelen van aanbesteding van het openbaar vervoer op de commerciƫle markt.

Meer reizen met de bus is in het belang van iedereen, ook dat van de autorijders. Het zorgt voor een betere bereikbaarheid van de stad, minder milieuvervuiling, betere mobiliteit en maakt door de ontmoeting met mensen het leven van velen een beetje leuker. Daarom mag dat belang niet uitverkocht worden aan de vrije markt van vervoerders met winstbejag.

Helaas is dat wel gebeurd. De SP wil dat de verantwoordelijk wethouder bij de provincie protest aantekent tegen de tariefsverhoging.