Stedelijk Kompas verdient kans

6 april 2008

Stedelijk Kompas verdient kans

Het plan "Stedelijk Kompas” dat moet gaan leiden tot een sluitende begeleiding, zorg, inkomen, dagbesteding, huisvesting en opvang voor mensen die in een ernstige en meervoudige probleemsituatie leven, verdient een kans.
Maastricht – Heuvelland heeft naar schatting 60 daklozen, 530 thuislozen zonder woning en nog eens 240 verkommerden die wegens een combinatie van psychische problemen, verslaving, schulden en het mijden van zorg dreigen te verloederen en dakloos te worden.

Hoe ingewikkeld vaak de zorg voor bepaalde groepen mensen ook is, vooral deze sociaal kwetsbare mensen hebben recht op een menswaardig bestaan in de samenleving.
De beste aanpak is die van zorg en hulp op maat. De uitvoering is echter weerbarstiger. Dit komt doordat veel instellingen met specifieke kennis op bepaalde probleemgebieden zorg en hulp bieden. Terwijl de mensen waar het om gaat vaak lijden onder een ingewikkelde combinatie van verschillende problemen.
Daarom voorziet het plan in een aantal maatregelen die moeten leiden tot een meer persoonsgerichte aanpak en meer samenhang van voorzieningen op het gebied van geestelijke gezondheidzorg, medische zorg, inkomen, hulp bij schulden, wonen en dagbesteding.
Dit moet uiteindelijk resulteren in minder daklozen, meer doorstroom naar een zo zelfstandig mogelijk bestaan, verbetering van de kwaliteit van leven van de gehele doelgroep en het verminderen van overlast

Domushuizen
Het meest nieuwe in het plan is het realiseren van drie Domushuizen.
De SP fractie heeft herhaaldelijk aangedrongen op een snellere vooruitgang in het openen van de huizen. Maastricht heeft nu een gebrekkige 24-uursopvang omdat de verschillende vormen van opvang verspreid liggen in de stad. Ook de doorstroom vanuit deze opvangvoorzieningen naar zelfstandig wonen is er nagenoeg niet omdat voor de meesten die stap nog te groot is. Domushuizen gaan aan 60 daklozen verschillende vormen van opvang onder één dak bieden, zoals een plek om te wonen, te verblijven en mogelijkheden voor een zinvolle dagbesteding. De bewoners krijgen begeleiding die moet leiden tot een grotere zelfstandigheid. Het is een verbeterde en sluitende 24-uursopvang die meer biedt dan een bed, bad en brood.
Domushuizen kunnen in elke buurt van Maastricht gerealiseerd worden. Dit betekent dat buurten die al voorziening in de wijk hebben ontzien kunnen worden en buurten zoals Campagne iets kunnen gaan betekenen voor sociaal kwetsbare mensen.

Toch zet de fractie nog een paar niet te onderschatte vraagtekens bij het plan.
Met het opzetten van de Domushuizen is het de bedoeling dat de nachtopvang De Fronten aan de Statensingel en het Opvang- en Adviescentrum in de Hubertussingel in hun huidige vorm worden opgeheven. Een wat voorbarige streven. Pas op de langere termijn zal beoordeeld kunnen worden of dat überhaupt kan en wenselijk is.
De huizen zijn ook bedoeld om de doorstroom te bevorderen zodat plaatsen vrijkomen in de nachtopvang. De fractie is er niet van overtuigd dat het aantal dak-en thuislozen zal dalen. Weer anderen zullen opvang nodig hebben.
Met een betere preventie kan uiteindelijke dakloosheid voorkomen worden. Juist op het gebied van preventie zijn de plannen in dit Stedelijk Kompas erg karig.

Het is nog niet helemaal zeker of er voldoende geld zal zijn voor de Domushuizen. Dit is afhankelijk van het budget uit Den Haag voor maatschappelijke opvang en de toekenning door het zorgkantoor van AWBZ-middelen. Maar voor de fractie is de opvang van mensen voor wie dit de enige oplossing is een menswaardig bestaan te leiden, belangrijk genoeg dit plan een kans te geven. Het is nu aan het Rijk dit plan te beoordelen en met geld te honoreren.

Voor meer informatie over het Stedelijk Kompas kunt u contact opnemen met John Gunther.