SP verwerpt uitspraken directeur MTB

10 februari 2009

SP verwerpt uitspraken directeur MTB

De SP-fractie vindt de uitspraken van MTB directeur de heer Verwijlen in Dagblad de Limburger van vorige week over hoe het inkomen van MTB-ers er in de toekomst uit zou moeten zien verwerpelijk. Als het aan de directeur ligt zouden toekomstige MTB-ers alleen nog een toelage moeten krijgen op hun uitkering en dat samen zou beduidend lager moeten zijn dan het salaris in een reguliere baan. De fractie vraagt B&W afstand te nemen van de uitspraken van de directeur. De MTB is een gemeentelijk bedrijf. B&W mag niet wegkijken van wat de directie doet en in dit geval heeft verkondigd.

Van de directeur van het Wsw-bedrijf MTB mag verwacht worden dat hij een sociale, gelijkwaardige rechtspositie van mensen met een beperking nastreeft en verdedigt. En dat hij het voor hun opneemt indien zich tekenen voordoen dat de regering in Den Haag wil gaan morrelen aan de positie in de maatschappij van deze mensen door hun ongelijk te behandelen in een arbeidsbetrekking.

Er zijn inderdaad tekenen dat de regering onder het mom van “verandering” een bezuinigingsslag wil maken op de Wet sociale werkvoorziening. Mensen met een beperking die nog op enigerlei wijze arbeid kunnen verrichten zouden voortaan nog slechts met behoud van een uitkering gaan werken. Geen arbeidsovereenkomst, geen loon voor werk en geen CAO meer. Het zijn tekenen, want de regering heeft nog steeds geen standpunt ingenomen over het rapport van de commissie de Vries waar deze verslechteringen in voorgesteld worden. Ook de Tweede Kamer is nog niet toe aan behandeling.
Er kan nog van alle kanten veel protest aangetekend worden om de verslechteringen ongedaan te maken, maar ook om verbeteringen aan te brengen. Zoals een plicht voor bedrijven om op een fatsoenlijke basis Wsw-ers in dienst te nemen.

De SP vindt dat iemand die werkt naar vermogen gewoon een volwaardig loon hoort te ontvangen, evenzo in de sociale werkvoorziening. Ook is bekend dat de FNV de voorstellen van de Vries onaanvaardbaar vindt. De bond vreest terecht voor meer werkende armen omdat het straks geen loon meer wordt maar werken met behoud van uitkering.

Dat nu uitgerekend de directeur van de MTB met een voorstel komt dat helemaal in lijn ligt met het rapport De Vries keurt de fractie af.
Het rapport van commissie De Vries (CDA) heeft al de nodige onrust teweeg gebracht onder de werknemers bij de MTB. De uitspraken uit de hoek van hun eigen directeur veroorzaken opnieuw onrust onder de vele Wsw-geïndiceerden die op de wachtlijst staan.

De fractie heeft opheldering gevraagd aan B&W, zowel over de uitspraken van de directeur als over het B&W-standpunt over de aantasting van een gelijke behandeling in arbeidsbetrekkingen van mensen met een handicap.