Maastrichts verzet tegen afschaffen pgb.

26 juni 2011

Maastrichts verzet tegen afschaffen pgb.

Jos Werker, initiatiefnemer actie

Op initiatief van SP bestuurslid Jos Werker (op voorgrond foto) is een volle SP-bus met actievoerders, inclusief rolstoelen en scootmobielen donderdag vanuit Maastricht naar Het Plein in Den Haag getogen. Samen met 1500 actievoerders gingen ze in verzet tegen de vreselijke plannen van het kabinet. Het kabinet Rutte wil voor 90 % van de mensen met een beperking het Persoongebonden Budget (pgb) afschaffen. Staatssecretaris Veldhuizen van Zanten (CDA) negeert ook de oproep van belangenorganisaties tegen de afbraak en zet de plannen door. Plannen die ook nog eens duurder uitvallen.

Op dit moment hebben 13.000 mensen een persoonsgebonden budget voor een voorziening uit de AWBZ, zoals verzorging, begeleiding, verpleging en tijdelijk verblijf.
Het pgb stelt hun in staat de regie over hun eigen zorg en hun eigen leven te houden. Op die manier kunnen ze zelfstandig blijven leven in hun eigen woning. Vooral het zelfstandig blijven wonen wordt onmogelijk als ze voor hun zorg, zogenaamd zorg in natura, helemaal afhankelijk worden van een zorginstelling. Omdat een zorginstelling de specifieke zorg op maat niet geeft.
Emile Roemer spreekt de menigte toe
Met het pgb kunnen de mensen ook hun maatschappelijk leven buitens huis inrichten zoals ze dat zelf willen. Naar gelang hun persoonlijke mogelijkheden kunnen ze zoveel mogelijk mee doen in de maatschappij.
De staatssecretaris gokt er op 43% van de huidige pgb-houders bij het afschaffen van het pgb de zorg weer zelf zal gaan regelen met familie, vrienden en vrijwilligers. Een absurd idee.
Het gaat bij deze mensen niet om eenvoudige zorg die gegeven kan worden in natura door mensen in de omgeving. En als iemand al hulp kan inroepen van familie of vrienden dan gaat het om hulp die door eerdere bezuinigingen niet meer onder de AWBZ valt en nu al niet meer via het pgb vergoed wordt.

Inmiddels heeft Jos Werker zich ook aangesloten bij de nieuwe actiegroep “terug naar de bossen”. De actiegroep gaat in verzet tegen het lot dat hun terugplaatst naar zoals het vroeger was. Mensen met een beperking leefden toen in instellingen, ver weg gestopt van de bewoonde wereld in de bossen.

Zo zei Emile Roemer het tijdens de actie op Het Plein in Den Haag:

'Dit kabinet pakt weer van degene die het niet kunnen missen. De menselijke waardigheid staat op het spel. Dit zijn niet mijn keuzes, dit is niet het land waar ik in wil leven.'