SP Maastricht bezoekt Verkiezingscongres

1 juli 2012

SP Maastricht bezoekt Verkiezingscongres

Op zaterdag 30 juni vond het SP Verkiezingscongres plaats in de Brabanthallen in Den Bosch. 8 Afgevaardigden van de afdeling Maastricht bezochten het SP congres, waar o.a. het Verkiezingsprogramma 'Nieuw Vertrouwen' en de Kandidatenlijst voor de Tweede Kamer werden vastgesteld.

De afgelopen weken hebben SP afdelingen in het hele land het concept verkiezingsprogramma bestudeerd en besproken. Ook de afdeling Maastricht heeft extra vergaderingen georganiseerd en gediscussieerd over de inhoud van het programma. Dat de afdelingen zich erg betrokken voelen bij de partij en het verkiezingsprogramma bleek wel uit de vele voorstellen die waren ingediend met suggesties en wijzigingen om het programma nóg beter te maken. Deze voorstellen zijn op het congres in stemming gebracht. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een aantal aanpassingen van het programma. De landelijke media berichten vooral over de aanpassing van het percentage dat besteed diende te woorden aan ontwikkelingshulp. Het congres  besloot dat dit niet 0.7, maar 0,8 procent werd. Ook wilde het congres dat het programma zich duidelijker uitsprak tegen kernenergie en expliciet in het programma opnam géén nieuwe vergunningen voor kolen,- of kerncentrales te verlenen. Ook diende gemeenten een vinger aan de pols te kunnen houden bij de besteding van (rijks) huisvestingsgelden door schoolbesturen. Dit om het ontstaan van grote gecentraliseerde schoolgemeenschappen tegen te kunnen gaan. Ten slotte heeft het congres ingestemd met het opnemen van het woord ‘legalisering’ in relatie tot regulering van de softdrugspraktijk.

Eerder die dag had de congrescommissie al aangegeven het eens te zijn met een aantal voorstellen. Onder andere het plaatsen van illegalen in vreemdelingendetentie, belastingfraude bij bedrijven en de praktijk van isoleren en drogeren van mensen in zorginstellingen, zijn onderwerpen die de SP hard aan wilt pakken.

Hoewel op het congres dus gesproken en gediscussieerd is over de inhoud, valt vooral te concluderen dat het programma op brede steun kan rekenen van de afdelingen. Het draagvlak onder de leden is groot en de sfeer op het congres was buitengewoon goed. De SP is vastberaden Nederland op een sociale manier uit de crisis te loodsen en heeft een sterk, sociaal en realistisch verkiezingsprogramma.

Hoogtepunten volgens de afdeling Maastricht waren de toespraak vanSteingrimur Sigfússon, oprichter van de Links-groene beweging én de minister van Economische Zaken van Ijsland, de bevlogen toespraak van Rood-voorzitster Lieke Smits over het zogenaamde ‘generatieconflict’ en natuurlijk de speech van onze lijsttrekker Emile Roemer!

Voor een impressie van het congres én een glimp van 'onze' Leny kijkt u op: http://nos.nl/video/389821-impressie-spcongres-den-bosch.html

De SP Maastricht heeft er uiteraard ook zin in en maakt zich op voor de verkiezingscampagne!

wat fijn om op de hoote te worden gehouden via SP Maastricht!!

hoogte! natuurlijk!!