Kerncentrale Tihange

1 juni 2015

Kerncentrale Tihange

Tijdens een bijeenkomst van Limburgse gemeenteraden en geïnteresseerden zijn wij bijgepraat door de directie van Tihange en de FRANC, een Belgische veiligheid commissie, omtrent de stand van zaken rond de kerncentrale.

Het geheel was georganiseerd om de gemoederen gerust te stellen, gezien de recente ophef rond de centrale.

Voor de fractie van de SP is er van geruststelling helemaal geen sprake. Zoals u weet hebben wij in een eerder stadium al aangekaart dat de toestand van de centrale zwaar te wensen over laat. Ook nu weer werden wij gesust met woorden in de strekking van: “Als de wolk overkomt gaat u dan maar even binnen zitten, neem uw jodium pil en daarna gaan we door alsof er niks gebeurt is”.

Zelf heb ik aangegeven dat de SP een dergelijke uitleg als hoogst ongeloofwaardig beschouwd. Door de indruk te willen wekken dat wij in het geval van een ramp, rustig binnen aan de keukentafel een spelletje kunnen doen om de tijd te verdrijven en daarna weer buiten kunnen gaan spelen, doet men de waarheid ernstig geweld aan.

Feit is dat een grote calamiteit in de kerncentrale wel degelijk kan betekenen dat er in onze omgeving voor 100 jaar geen leven mogelijk is. Dit werd door de commissie van de hand gewezen omdat het zo'n vaart niet zou lopen. De door ons aangedragen vergelijking met Tjernobyl, dat een paar kilometer verder ligt dan Tihange, maar waar tot op heden geen mens in de buurt kan komen, werd lachend weggewuifd. Dat geeft ons de indruk dat de problemen rondom Tihange worden gebagatelliseerd. Ook de verklaring van het Nederlandse veiligheidsinstituut rond kernenergie kon ons niet geruststellen. De communicatie tussen overheden onderling laat te wensen over en wij vinden dit zeer zorgelijk.

Hoe nu verder.

Samen met GroenLinks en LPM zijn wij voornemens gemeenteraden in de omgeving te benaderen en onze zorgen rondom deze kerncentrale te delen en pleiten wij voor een eendrachtig optreden in deze kwestie. Verder zullen wij net zoals Aken bij de Nederlandse overheid aansturen op sluiting van deze centrale. Hiertoe zal de eerst volgende raadsvergadering een motie, ondersteund door 9 van de 11 Maastrichtse fracties worden ingediend.

Wij houden u op de hoogte van alle verwikkelingen rond dit kernspook

John Gunther