Tramdossier

1 juni 2015

Tramdossier

Partijgenoten, in de media, o.a. de huis-aan-huis bladen, verscheen een bericht dat de indruk wekte dat de raadsfractie van de SP in de gemeenteraad van Maastricht gedraaid zou zijn in het tramdossier.

Ten stelligste spreek ik dit tegen. Wij zijn en blijven tegen de komst van de tram en in het geval dat die er toch komt, gaat deze wat ons betreft over het bestaande spoor. Tijdens de coalitie-onderhandelingen hebben wij dat ook kenbaar gemaakt.

Aldus overeengekomen, zullen wij als nieuwe coalitiepartner, alle contracten, afgesloten voor deze coalitie-periode moeten respecteren, ook al heeft oud wethouder Nuss met zijn PVDA dit dossier er naar onze mening onverantwoord snel doorheen gejaagd voor de verkiezingen van 2014. Wij als SP stemden tegen en blijven dit doen.

Dit blijft ons uitgangspunt. Echter, wat er nu gebeurt is dat door een aanpassing van de Raad van State een technische verandering van het bestemmingsplan moest worden doorgevoerd. En daar kun je als verantwoordelijke bestuurderspartij geen nee tegen zeggen, aangezien dit door het hoogste orgaan wordt opgelegd. Het bestemmingsplan stemt van voor deze coalitieperiode, waarmee het onder de gemaakte coalitieafspraken valt.

Echter, mocht er in de toekomst  sprake zijn van financiële debacles, of van nieuwe besluitvorming, zal de SP raadsfractie haar verantwoording nemen en stelling nemen in dit dossier, precies zoals u dat van ons gewend bent.

Mochten er vragen zijn neem gerust contact met mij op en ik zal u graag verder informeren.

John Gunther

Fractievoorzitter raadsfractie SP