De Nieuwe Toekomst & Zelfredzaamheid

7 juni 2017

De Nieuwe Toekomst & Zelfredzaamheid

In april van dit jaar presenteerde De Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR) het rapport ‘Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op zelfredzaamheid’.  De WRR laat zien dat naast ‘denkvermogen’ ook ‘doenvermogen’ zeer belangrijk is om mee te kunnen doen in onze samenleving. En dat we daarmee niet onbeperkt kunnen uitgaan van zelfredzaamheid van burgers.

Deze conclusie deel ik. Een te groot geloof in zelfredzaamheid is gevaarlijk, zeker voor de kwetsbare groepen in onze samenleving. Daarom blijf ik pleiten voor aandacht en ondersteuning voor deze groepen.

Vrouwen die te maken hebben gehad met huiselijk geweld vormen behoren tot de kwetsbare groep. Daarom steunt de gemeente Maastricht het programma ‘De Nieuwe Toekomst’, dat uitgevoerd wordt door XONAR. In dit programma volgen deze moedige dames een training en worden ze gekoppeld aan een vrijwillige coach. Uiteindelijk helpt ze dit om weer zelf de regie over hun leven te nemen, deel te nemen aan hun sociale omgeving, een opleiding te volgen, vrijwilligerswerk te doen of zelfs betaald werk te vinden.

Op woensdag 31 mei overhandigde ik certificaten aan dertien vrouwen, die dit programma hebben afgelegd, de derde groep sinds 2015. De meeste vrouwen in deze groepen boekten daadwerkelijk vooruitgang en kregen weer grip op hun leven. Met andere woorden: ‘De Nieuwe Toekomst’ hielp hen om zelfredzamer te worden en zich vervolgens beter zelf te kunnen redden on onze samenleving. Dat is precies waar in voor sta: laten we geloven in zelfredzaamheid, maar ook de grenzen hiervan kennen en zorgen voor noodzakelijke ondersteuning, begeleiding en training.

Zie ook www.xonar.nl

Jack Gerats, wethouder SP