Motie Tekorten Sociaal Domein

11 juni 2017

Motie Tekorten Sociaal Domein

Onze SP wethouder Jack Gerats zal namens enkele gemeenten een motie indienen voor het terugdringen van de tekorten op het sociale domein. Dit doet hij tijdens de algemene ledenvergadering van de VNG.

De Algemene Ledevergadering van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, in vergadering bijeen op 13 en 14 juni 2017,

constaterende dat:

• Een fors aantal gemeenten significante meerjarige financiële tekorten in het sociaal domein ('3D-breed') voorziet (uit: onderzoek AEF over de tekorten in het Sociaal Domein bij gemeenten). 25% van de gemeenten te maken hebben met tekorten tot 10% en sommige meer dan 20%. De eerste schatting is dat er ca. 300 miljoen euro jaarlijks tekort is bij ca. 100 gemeenten;
  • Uit het genoemde AEF onderzoek blijkt dat deze gemeenten deze tekorten niet meer kunnen opvangen binnen de middelen die het Rijk hiervoor beschikbaar heeft gesteld.
  • Dat hierdoor in sommige gemeenten de continuïteit van zorg en toegang tot zorg op het spel staat;
  • Gemeenten volop in transformatie zijn in lijn met de bedoeling achter de decentralisaties en van elkaar willen leren;
  • Het AEF onderzoek duidelijk laat zien dat het tempo van de transformatie en het inboeken van effecten daarvan niet overeen komen met de kortingen op het budget Sociaal Domein;
  • Gemeenten wel in staat moeten worden gesteld om de transformatie door te voeren;
  • Gemeenten naast tekorten op Wmo, jeugd en participatie ook een groot tekort hebben op de BUIG en de WSW;
  • Derden soms de revenuen oogsten van de investeringen van gemeenten, waardoor het Rijk op andere fronten overhoudt
  • Het Rijk en de gemeenten een gezamenlijke stelselverantwoordelijkheid hebben.
  • Het Rijk erkent dat er op de korte en lange termijn in het Sociaal Domein een financieel vraagstuk ligt dat ook vraagt om een korte en lange termijn aanpak;

overwegende dat:

• Het overkoepelend knelpunt is dat het tempo waarmee de financiële kortingen uit het huidige regeerakkoord worden doorgevoerd te hoog is;
  • Het niet voor alle gemeenten mogelijk is om de snelheid van deze budgettaire veranderingen bij te houden qua transformatie in uitvoering en beleid;
  • De indexatie van de budgetten Sociaal Domein, zowel wat betreft de volumegroei als de loon- en prijsbijstelling nu jaarlijks opnieuw worden vastgesteld en dit geen zekerheden geeft voor de langere termijn;
  • De continuïteit van zorg en toegang tot zorg niet op het spel mag komen te staan;

Spreekt uit dat:

1.​ De VNG bij het huidige kabinet pleit voor een transformatiefonds bovenop het macrobudget voor een periode van vier jaar om gemeenten met een tekort meer tijd te geven om de transformatie in een realistischer tijdsbestek te kunnen realiseren dan waarop de bezuiniging door het Rijk wordt doorgevoerd;

a. Gemeenten aanspraak kunnen maken op dit transformatiefonds indien ze kunnen aantonen dat ze zich als lerende organisatie vol inzetten op innovatie en transformatie;

b. De voorwaarden en verantwoordingslast over de aanspraak op het transformatiefonds zo eenvoudig mogelijk gehouden worden;

c. De omvang van het transformatiefonds moet passend zijn bij de urgentie en noodzaak;

d. Het transformatiefonds niet de eindoplossing is; er zal nog een analyse moeten worden gehouden over hoe de macrobudgetten zich verhouden tot de overgehevelde taken en er zal richting 2020 nog een evaluatieonderzoek moeten worden gedaan naar de effecten van de objectieve verdeelmodellen.

2.​ De VNG bij het kabinet pleit voor een goede structurele afspraak over indexatie van de budgetten Sociaal Domein, zowel wat betreft de volumegroei als de loon- en prijsbijstelling.

en gaat over tot de orde van de dag.

Gemeente Enschede, Gemeente Maastricht, Gemeente Nijmegen, Gemeente Almere, Gemeente Zoetermeer en Gemeente Leeuwarden