Kaderbrief 2017

12 juli 2017

Kaderbrief 2017

Tijdens de kaderbrief 2017 vergadering dinsdag 11 juli, heeft de SP fractie 2 waardevolle moties unaniem binnengehaald. De eerste motie is gemaakt n.a.v. het meldpunt slechte bewindvoerders, en de tweede motie gaat over verwarde mensen waar geen opvang voor is.

Verder was het een turbulente vergadering waar vooral door de SP, PVDA het cultuurbeleid op de korrel is genomen. Nu na jaren vragen is de wethouder cultuur nog steeds niet over de brug gekomen met een lange termijn visie op cultuurbeleid en met name een popbeleid. De SP heeft al jaren gesmeekt voor een fatsoenlijk popbeleid, helaas deze wethouder snapt het niet dat dit noodzakelijk is voor onze stad. Verder is een motie afgeschoten waarin samen met PVDA gevraagd is om een reserve te maken voor het festival BRUIS.

Lees hieronder ons betoog

Voorzitter

Door de laatste voornemens uit te voeren van het coalitieakkoord, voldoet dit college aan de verwachting en doelen die gesteld zijn in 2014.

Maastricht is en blijft de stad met een sociaal gezicht. Zeker hoe wij zijn omgegaan met de zware bezuinigingen van het Kabinet VVD - PVDA, verdient dit veel lof. De bezuiniging op vooral Jeugdzorg, WMO en de Participatiewet en het feit dat onze gemeente daardoor meer taken maar met minder geld van Rijkswege moet doen, blijven de uitdagingen die wij moeten gaan waarmaken. Mijn fractie heeft het volste vertrouwen in dat deze coalitie op de juiste momenten de juiste middelen zal inzetten die hun ter beschikking staan.

Met een waarschuwende vinger naar het Rijk om er voor te zorgen dat de tekorten niet verder oplopen en dat niet alleen Maastricht maar honderden gemeenten  door het ijs zakken. Wij in Maastricht laten onze mensen niet door het ijs zakken en stellen alles in het werk dit te voorkomen.

Het gevaar ligt vooral op de loer, dat - nu het voor sommigen in deze maatschappij beter gaat - gezegd gaat worden van Rijkswege “Zie je, het kan dus wel”. Voorzitter, dit is een list om te zeggen dat de zware bezuinigen van  het Kabinet houtsnijden, en laat ik u vertellen dat dat een fabel is. Er zijn groepen mensen die beter uit de recessie zijn gekomen, maar, voorzitter, wij horen ook andere geluiden. De tweedeling slaat immers nog steeds hard toe en dat zal voorlopig, met het uitzicht op een nieuw (rechts) Kabinet er niet anders gaan uitzien.

Voorzitter, vaak worden wij als SP geconfronteerd met schrijnende verhalen rond de schuldhulpverlening. Heel vaak gaan deze gesprekken over het feit dat mensen in de schuldhulpverlening gebrekkig of helemaal niet geholpen worden met hun financiële rompslomp, omdat er slechte bewindvoerders zijn. Sterker nog, een heel grote groep van deze mensen wordt van de regen in de drup gestort, omdat de bewindvoerder niet doet wat hij moet doen, behalve zijn eigen honorarium eraf te halen. Vaak staat er een deurwaarder op de stoep om eens te komen inventariseren of er nog wat te halen is, “’want u blijft weer achter met betaling dank aan de bewindvoerder”. Voorzitter, deze verhalen staan niet op zich. Overal in het land hoor jet hetzelfde. Oorzaak hiervan is dat iedereen met een administratieve achtergrond zich bewindvoerder kan noemen. Voorzitter, er wordt gewerkt aan een keurmerk voor deze branche, maar dat gaat nog lang duren. Te lang voor deze groepen mensen. Daarom heeft de SP een motie opgesteld om hier iets aan te doen in Maastricht. Ik lees het dictum voor:

Overwegende dat:

Bewind voering tot doel heeft de cliënten te helpen in hun financiële situatie en hen niet onnodig lang in een uitzichtloze positie moet houden, door niet of te laat rekeningen te betalen.

Verzoekt het College:

• Zolang er geen keurmerk is voor bewindvoerders in de schulphulpverlening, cliënten vanuit het gemeentelijk apparaat uitsluitend door te sturen naar de Kredietbank Limburg.

en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie wordt mede ingediend door Partij veilig Maastricht en gesteund door

Wij vragen ook speciale aandacht voor de eenzaam wordende ouderen. Door te zorgen dat er goede buurt opbouwwerkers zijn kan men deze eenzame ouderen uit hun isolement halen. Door bij het realiseren van nieuwbouw vooral ook te letten op de toegankelijkheid en veiligheid in de buurt. Zo helpt men ouderen weer deel te nemen aan de maatschappij en zijn zij niet eenzaam.

Daarnaast is het een must dat de initiatieven uit buurten blijven komen van onderop en niet van bovenaf worden geregisseerd. Mensen weten heel goed wat in hun buurt speelt en wat men samen kan doen voor de leefbaarheid, waar iedereen aan deelneemt.

Voorzitter mensen met een verward gedrag is een onderwerp dat iedereen nu wel op het netvlies heeft. Door bezuinigingen op de GGZ zijn er steeds meer mensen met verward gedrag op straat. Zij staan zonder de juiste hulp of begrip van hun omgeving hulpeloos aan de verkeerde kant van ons zorgstelsel.  Hierdoor komen zij vaak in aanraking met de overheidsdiensten of met vrijwilligersinstellingen, die ook geen ervaring of oplossing hebben voor deze groep mensen. Dit betekent dat deze groep vaak onbegrepen en op de verkeerde wijze benaderd wordt en dat men ook geen juiste hulp of plaats kan bieden.

Voorzitter er bestaat een EHBO-opleiding hoe om te gaan met verward gedrag, en daarom dient de SP de volgende motie in:

Ik lees het dictum voor:

Overwegende dat:

De Maastrichtse diensten, zoals politie, brandweer, sociale dienst en gemeentelijke loketten als ook vrijwilligersinstanties in aanraking komen met deze groep mensen met verward gedrag en hen geen of niet de juiste hulp kunnen aanbieden.

Verzoekt het college om:

• De EHBO-cursus voor het omgaan met mensen met verward gedrag in te voeren voor overheidsdiensten en vrijwilligersorganisaties, die in aanraking komen met mensen met verward gedrag;
  • De raad te informeren over de voortgang van het plan van aanpak voor personen met verward gedrag.

En gaat over tot de orde van de dag.

Voorzitter de motie wordt gesteund door PVDA en mede ingediend door Groen Links.

Voorzitter, dat het goed gaat met Maastricht is vooral te zien aan de werkzaamheden en nieuwbouw die overal plaatsvinden. Zeker in de binnenstad, waar rond de Maagdendries weer nieuwbouw uit de grond gestampt is. Voorzitter, toch een opmerking aan de planners voor deze stad. Het moet niet zo zijn dat er maar gebouwd moet worden “om te bouwen”. De historische binnenstad verdient nu rust en moet blijven zoals ze nu is. De SP bedoelt niet dat de gemeente moet stoppen met bouwen, waardoor er dus minder werkgelegenheid zal zijn, nee voorzitter, ik bedoel hier mee dat de binnenstad klaar is na de afwikkeling van Belvedère en Sfinxkwartier.

Wij kunnen ons dan gaan richten op nieuwbouw voor sociale woningbouw. Nog altijd zijn er lange wachtlijsten voor kamers en woningen op de markt en de inkrimping van de sociale huursector (ook al weer opgelegd door het Kabinet) werkt niet mee om iedereen van een goede en betaalbare woning te voorzien. Werk aan de winkel dus.

Goed onderwijs is ook een must voor deze stad. Niet alleen de universiteit maar vooral het voortgezet onderwijs dient de aandacht te krijgen die het verdient. Voorzitter, de SP is voorstander van goed onderwijs, in alle facetten, aan weerszijden van de Maas.
De plannen van LVO voor een grote leerkazerne op de groene loper en onderwijs georganiseerd in domeinen, zien wij dus niet als een goede keus voor voortgezet onderwijs in Maastricht. De wijze waarop de afgelopen jaren voortgezet onderwijs is aangeboden in Maastricht is waarschijnlijk de reden waarom veel Maastrichtse kinderen door ouders naar België worden getransporteerd. Daar krijgen ze onderwijs waarin nog wat te kiezen valt, binnen dezelfde school. Waarin de leerling en zijn behoeftes centraal staat, in een school die gaat wat voor hen het beste is. Aandacht met name voor het individu/de leerling en niet voor de financiën/de massa.

Voorzitter, zwaar teleurgesteld ben is de SP in de dossiers rond cultuur. Ik krijg steeds meer de indruk dat de vrije broedplaatsen de nek worden omgedraaid. Landbouwbelang wordt bedreigd zonder dat er een goede oplossing voor wordt geboden; Kunstfront draait al maanden voor iedereen uit de stad. Hier komen mensen met of zonder beperking bij elkaar en vormen samen een creatief geheel. Participatie ten top.

Ik vraag mij af of dit ook bekend is bij de verantwoordelijk wethouder. De situatie van deze groep mensen die hier dagelijkse samenkomen is dat ze niet weten niet hoe hun toekomst eruit zal zien. Mogen zij blijven in hun onderkomen of moet dat pand ook maar met de grond gelijk worden gemaakt, voor iets sjiek en sjoens. Wethouder: stelt u op de hoogte van wat er is in de stad, zeker op het cultuurgebied van initiatieven waar kunstfront en Landbouwbelang mee bezig zijn en dan vooral met de meerwaarde daarvan voor de burgers van onze stad. Zij verdienen deze aandacht ook van u.

Wat mij nog het meest dwarszit, voorzitter, is dat er nog steeds geen popbeleid in deze stad is.

Ja, wij hebben de speeltuin even opengezet met een workshop, maar voorzitter is aan de wethouder al niet vorig jaar gevraagd om een popbeleid op te zetten? Binnen een jaar krijgen we slechts één workshop en wordt het popbeleid verder weer over het zomerreces heen getild en ik durf er bijna een hand voor in het vuur te steken dat over een jaar ik hier hetzelfde verhaal vertel.

Voorzitter, Maastricht schermt met de term “wij zijn een studenten stad”, maar voorzitter, veel studenten lopen weg, als het gaat om het aanbod op popgebied, als het gaat om creatieve ruimtes, als het gaat om jezelf na je kunststudie te vestigen in Maastricht, als ook het op de lange baan schuiven van de invulling van het voormalig ROZ-gebouw en ga zo maar door.

En voorzitter waar wij zeker niet trots op zijn door dit beleid is, dat niet Maastricht de culturele Hoofdstad is, maar Heerlen dat 10 keer beter uitkomt, chapeau!

Voorzitter, ik roep de wethouder op om meteen na afloop van deze vergadering de contacten te leggen met de kenners uit het veld (mensen uit de muziekgieterij ROZ-gebouw, Mlab etc.) en nog voor 1 september te komen met een popbeleid, geschreven door de mensen die het weten, samen met de ambtenaren. En voorzitter, dit doe ik niet met een motie, want dat geloof is weg bij mij. Na jaren pleiten en dan één workshop krijgen, helaas.

Voorzitter’, ik vraag de wethouder om vooral in te blijven zetten op iets wat Maastricht mooi maakt en dat is zijn brede arsenaal aan kunst en cultuur.

John Gunther

Fractievoorzitter raadsfractie SP