tekorten in de jeugdzorg

2 oktober 2017

tekorten in de jeugdzorg

In de krant (limburger) van maandag 2 oktober is te lezen dat zorgverlener Mondriaan een deel van de hulp staakt aan kwetsbare kinderen. Dit is een heel slechte zaak. Gelukkig door het sociale beleid van de gemeente Maastricht komen er geen kinderen op straat te staan.

Maastricht is al een tijd met Mondriaan in gesprek over de vraag hoe ze hun zorg voor kinderen op de beste manier kunnen vormgeven.

Maar laten wij eens kijken wat de oorzaak van de tekorten in de jeugdzorg zijn.

Mondriaan stelt dat door de druk van lage tarieven de werkdruk te hoog wordt. Deze lage tarieven zijn gekomen door de rijks bezuinigingen van 153 miljoen naar 132 miljoen. VVD en PVDA snoeien keihard in sociaal beleid. Maastricht heeft al een lange tijd een lobby in gang gezet om de te korten door het rijk aan te vechten. Echter de VVD en PVDA geven geen thuis.

Maastricht heeft nu een tekort van 8 miljoen op de jeugdzorg. Door dit te kort bij te passen uit de algemene middelen van de gemeente is er tot nu toe niet bezuinigd op de jeugdzorg.  Wij staan achter de zorg zoals die tot nu toe geleverd is, maar door de bezuinigingen is het wel zeer lastig de transitie gestalte te geven.  De fractie van de SP is een onderdeel van deze coalitie en heeft er mede voor gezorgd dat er niet gekort werd op jeugdzorg.

Maastricht laat niemand door het ijs zakken, ook niet in de jeugdzorg. Wij passen bij en zorgen dat de kinderen de goede zorg krijgen. Ook in de komende jaren zal de SP in Maastricht de vinger flink aan de pols houden, zodat er niemand door het ijs zakt en geen kinderen door de rijks bezuinigingen zomaar aan de kant worden gezet.

John Gunther

Fractievoorzitter raadsfractie SP