Betoog SP begroting 2018

14 november 2017

Betoog SP begroting 2018

Voorzitter

Allereerst ook een welkom aan de mensen op de tribune maar ook de mensen die nu aan het scherm gekluisterd zitten om deze begrotingsvergadering van hun gemeenteraad bij te wonen.

Dan voorzitter is dit de laatste begroting voor de verkiezingen.Een begroting die de richting aangeeft waar het college de politieke keuze neerlegt voor 2018. En terugkijkend op de afgelopen bestuursperiode kan ik stellen dat ondanks de zware bezuinigingen van het vorige kabinet PVDA VVD, wij er grotendeels in geslaagd zijn bijna niemand door het ijs te laten zakken.

Voorzitter zijn we dan klaar, ik dacht het niet. De tweedeling tussen rijk en armoede gaat nog steeds door en ook met het huidige kabinet zie ik nog een grote afstand tussen rijk en arm. Nivellering is toch een onbekend woord in politiek Den Haag. Wat betekend dit voor onze stad.

Wel voorzitter nog steeds wordt de SP geconfronteerd met mensen die door louche bewindsvoerders geen uitzicht hebben om uit de schulden te komen. De SP heeft op haar website een meldpunt geplaatst om mensen daar hun voor en tegen te laten uiten bij de SP. Op deze wijze proberen wij een goed zicht te krijgen op alles wat zich rond de schuldhulpverlening allemaal afspeelt. Daarnaast vinden wij dat er een goede ketenaanpak door de gemeente gemaakt dient te worden. Wij hebben in vorige raadsvergadering er steeds op gedrukt dat mensen die in de schuldhulpverlening terecht komen direct met de kredietbank Limburg in contact moeten worden gebracht. Naar onze mening is dat een van de weinige organisaties die daadwerkelijk de mensen kunnen helpen van hun schulden af te komen en zo weer een gewoon leven kunnen voeren zonder financiële stres.

Daarnaast merken wij ook dat er veel armoede en schulden zijn niet alleen bij uitkeringsgerechtigden maar ook bij de werkende bevolking van deze stad. En wij zouden graag zien dat de gemeente met bedrijven in de slag gaat om te kijken hoe deze bedrijven iets kunnen betekenen voor hun werknemers in schulden. Verantwoord maatschappelijk ondernemen heet dat.

Als het gaat om succesvolle integratie, zit het succes in de persoonlijke aandacht die consulenten aan mensen kunnen geven en maatwerk kunnen leveren. Hiervoor moet je de hele mens kunnen beschouwen: iemand spreken en leren kennen. In de raadsronde was de wethouder dit met ons eens. En we hebben begrepen dat er ook gekeken wordt naar het eventueel in kunnen zetten van meer consulenten met subsidie in regioverband.

We hebben ook aangegeven, voorzitter, dat er binnen de sociale dienst nog zeker slagen te maken zijn. Dat we het vormen van het samenwerkingsverband met het Heuvelland als kans moeten aangrijpen om van een systeemgerichte aanpak naar een persoonsgerichte aanpak te gaan.

Voorzitter, tijdens een “benen op tafel”-sessie heeft onze woordvoerder de nieuwe directrice van de organisatie ontmoet. Deze sprak toen over een  “stress-sensitieve” dienstverlening. Wij vinden dat een hele goede term, die verwijst naar een aanpak waarbij men zich bewust is van de impact die financiële stress op iemand heeft. Dat langdurig in “overlevingsmodus” zitten zelfs het denkvermogen  aantast. Hier rekening mee houden leidt uiteindelijk tot meer resultaat. Dat men binnen de nieuwe organisatie zich hiervan bewust is voorzitter, geeft ons hoop voor een persoonsgerichte aanpak in de toekomst.

De SP vind het ook jammer dat het vertrouwensexperiment bijstand in onze stad is weggevallen. Ook in deze tijd van krapte moet je de moed hebben om te experimenteren.

Voorzitter kennis is macht een vaak gehoorde uitspraak. Kennis verkrijg je door goede scholing. Het onderwijs wordt een steeds belangrijker onderdeel van ons sociale domein. Op het gebied van Jeugdzorg en op het gebied van passend onderwijs. Daarom voorzitter zijn we blij met de toezegging van de wethouder dat we als raad op dit gebied ook via de 3D monitor geïnformeerd zullen worden. Het is daarbij zaak voorzitter, dat die informatie kwalitatief aansluit bij de rest van de monitor. Versterking van de ambtelijke ondersteuning op dit gebied is iets dat een volgend college volgens ons zou moeten overwegen.

Wat betreft het middelbaar onderwijs in onze stad zijn wij van mening dat een nieuwe bestuursperiode kansen biedt om de relatie met de raad te verbeteren. Als het gaat om huisvesting, stellen wij ons op het standpunt dat een inhoudelijke visie leidend moet zijn en niet een mooie kazerne waar kinderen anoniem hun lessen moeten volgen.

Veiligheid, voorzitter iedereen is het met mij eens dat dit een van de voorwaarde moet zijn je lekker te voelen in een mooie stad als deze. Maar nog steeds worden wij geconfronteerd met signalen uit de stad dat er geen wijkagent te zien is. Mensen voelen zich onveilig als hun meldingen geen gevolg krijgen of dat men naar het hoofdbureau van politie moet gaan om een onveilige situatie aan te kaarten. Dat je `savonds bij geluidsoverlast of een andere calamiteit in een impasse komt omdat de politie dit afschuift op handhaving en handhaving dan weer niet beschikbaar is. Onze vraag is dan ook waarom is handhaving niet 24 uur beschikbaar?

Voorzitter, de wijkagent is ook de oren en ogen van de stad. Het rijk gaat zoals men in hun regeerakkoord heeft medegedeeld 267 miljoen € extra uit te trekken voor de nationale politie. Vraag blijft uiteraard wat krijgt Maastricht hiervan? Voorzitter wij vragen des te meer om het geld dat het rijk misschien over heeft voor Maastricht in te zetten voor meer wijkagenten in onze stad. Maastricht is immers meer dan het centrum waar wel genoeg agenten en te zien zijn.

Voorzitter is het dan alleen maar kommer en kwel, nee gelukkig zijn er ook goede initiatieven de aanpak van de veilige buurten teams die met en vanuit de inwoners werken wordt verstevigd om de veiligheidsbeleving in de buurten te verbeteren dus meer geld voor wijkagenten en ook dit initiatef zal slagen.

Cultuur voorzitter, is ook iets wat in het dna van de SP zit. Met genoegen heb ik onze positie gelezen in het boek de gelukkige gemeente 2017 dat wij goed scoren in de stad op gebied van toneel en klassiek. Een nummer 2 en nummer 3 klassering is lovenswaardig. Droevig wordt ik voorzitter als ik lees dat wij als studentenstad op plaats 41 staan als het gaat om de popmuziek in deze stad. Droevig is het dat er na jaren nog steeds geen goed beleid is op deze tact van sport, een studentenstad die zich moet meten met Zwolle, Leeuwarden en Alkmaar deze staan overigens nog boven ons voor de duidelijkheid. Ja er is geïnvesteerd in de Timmerfabriek en ja je kunt zeggen dit is investeren in popmuziek maar voorzitter het zit in stenen en dat is voor mij vastgoed en geen visie op popbeleid.

Toch een klein lichtpunt is dat wij gaan besluiten om de bankastudio groen licht te geven om daar meer ruimte te creëren waar muziekminnend Maastricht ook terecht kan. De SP heeft hier veel werk en initiatieven in gestoken om deze bankastudio in leven te houden. Ook d.v.m. een buurtonderzoek en te polsen hoe de buurt hier tegenover staat was een van de vele acties die wij ondernomen hebben om er zorg voor te dragen dat de bankastudio niet verloren gaat in deze stad. Voorzitter ik roep daarom het College niet alleen op deze bankastudio financieel te ondersteunen maar ook goed te faciliteren.

Voorzitter broedplaatsen en wij kennen ze allemaal kunstfront landbouwbelang, caberg collection etc werken mee aan een sociale verbinding en een aantrekkelijk stad voor jong en oud. Wij als gemeente dienen zulke initiatieven met liefde te omarmen en helpen daar waar nodig is en ik roep het college dan ook met kracht op deze te ondersteunen.

Dan voorzitter wat betreft het Theater aan het Vrijthof praat men over verzelfstandiging. Voorzitter dit bezorgd ons toch wat zorgen gaan we hierdoor een alla La Mar theater in Amsterdam maken waar de Joop van der Endes bepalen welke producties in de stad spelen, jaren een hetzelfde stuk om dat dat voor de producent financieel aantrekkelijk is. Nee voorzitter laat het theater in zijn vorm zoals het nu is en iedereen kan zijn of haar stuk uit zoeken voor een theater bezoek.

Voorzitter het rijk is begonnen met het uitdelen van jodiumpillen mocht zich een radioactieve wolk boven ons terechtkomen. Voorzitter deze pillen zijn niet voor u en mij of iemand die buiten de vastgestelde categorie valt. Daarom voorzitter heb ik voor U een pillendoosje met nee geen jodiumpillen maar schoolkrijtjes om  bij een eventuele calamiteit van onze buurman de sluipmoordenaar Tihange tot een uitbarsting komt de tijd een beetje te plezieren. Geniet ervan het zal dan van korte duur zijn. Tihange voorzitter speelt hoe dan ook mee in het onveilige gevoel van ons Maastrichtenaren. Wij roepen u dan ook op om harder stelling te nemen en het voortouw te nemen om sluiting van de centrale mogelijk te maken.

Voorzitter Maastricht heeft kleine stapjes gemaakt als het gaat voor duurzaamheid en Maastricht in 2030 klimaat neutraal te maken. Steeds heeft de SP erop aangedragen om op haar eigen gebouwen over te gaan op zonne-energie. En ja met kleine stapjes wordt dit ook wel gerealiseerd. Maar dat gaat ons nog te langzaam.

Nog steeds zitten wij te wachten op de uitslag van de curator als  het gaat om de situatie rond imtech in het Belverdere. Zoals u weet is het de bedoeling om in het Lanakerveld te komen tot een grote zonneweide in het industriële bestemmingsplan. Nu staat dat stil doordat de curator nog bezig is. Vraag heeft u enig idee hoelang dat nog gaat duren? In gesprekken gevoerd met bewoners delen wij de zorg dat buiten het opwekken van zonne-energie de winsten vooral zullen gaan naar de grote bedrijven die willen mee participeren in de zonneweide? Wie betaald straks na 20 of 25 jaar als er weer nieuwe panelen geplaats moeten worden deze kosten roomt men dit af van de winsten of U zegt het mij maar.

Voorzitter tot slot kijkt de SP ook naar het eigen wagenpark van de gemeente vraag is wanneer gaan wij over op het duurzaam maken van dat wagenpark? En voorzitter om helemaal af te sluiten zijn wij blij dat op de groen loper woningen worden gerealiseerd met nul op de meter. En ja graag zouden wij zien dat het college in de prestatieafspraken met de woningcorporaties inzet om op alle woningen zonnepanelen te plaatsen om de juiste stappen te zetten in een klimaatneutraal Maastricht