SP stelt vragen naar aanleiding van verkeersproblemen Maasboulevardtunnel

10 november 2017

SP stelt vragen naar aanleiding van verkeersproblemen Maasboulevardtunnel

Op 3 november 2017 bleek als gevolg van drukte (Belgen/Duitse dag) een rij te staan voor de slagboom in de parkeergarage Mosa Forum. Als gevolg daarvan gingen van de naastgelegen Maasboulevardtunnel de slagbomen dicht en werd de tunnel afgesloten. Vanuit de intercom werd aangegeven dat iedereen in de tunnel en parkeergarage hun auto moest verlaten. De medewerker Q-park werd benaderd door diverse bezorgde mensen, want dat is de eerste persoon met uniform waarvan gebruikers tunnel/garage zien als aanspreekpunt. Helaas gaf de medewerker Q-park aan dat zijn bevoegdheid gaat over parkeergarage Q-park en niet verantwoordelijk is voor het afsluiten van de tunnel; deze is van de gemeente Maastricht.

Vanuit de gemeente als zijnde tunnelbeheerder was er geen verantwoordelijke zichtbaar voor de gebruikers van de tunnel en was er geen opvang of efficiënte nadere informatievoorziening. Uiteindelijk bleek dat er teveel CO2 in de tunnel was en dat de afzuiging van de tunnel dit niet aankon. Helaas was dit geen incident, want naar ik heb begrepen gebeurt dit wel vaker tijdens voornamelijk Belgen/Duitserdagen. Eén en ander leidt bij de SP-fractie tot de volgende vragen:

1.    Hoe vaak zijn in 2017 calamiteiten geweest in de Maasboulevardtunnel?

2.    Hoe is de taakverdeling bij dergelijke calamiteiten tussen Q-Park en          gemeente?

3.    Wie is verantwoordelijk voor de informatievoorziening bij afsluiten Maasboulevardtunnel?

4.    Wie is verantwoordelijk voor eventuele opvang?

5.    Kan d.m.v. fijnstoffilters de kans op calamiteiten worden opgelost?

6.    Indien nee, hoe denkt u de kans op calamiteiten effectief te verminderen?

In afwachting van Uw reactie verblijf ik.

Met vriendelijke groeten,

Marcel Bonder