h

Artikel 47: Vragen m.b.t waterstof tanken in Maastricht

8 mei 2019

Artikel 47: Vragen m.b.t waterstof tanken in Maastricht

Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof in plaats van een batterij als energiebron gebruikt. Op dit moment zijn er twee types auto’s die geen uitstoot hebben, namelijk elektrische auto’s en auto’s op waterstof. Gemeente Maastricht is bezig de voorzieningen voor elektrische auto’s uit te breiden, maar bij ons is niet bekend of gemeente Maastricht ook voorzieningen gaat treffen voor auto’s op waterstof.

Reacties

Auto's op waterstof zijn niet uitstootvrij, dat is een ernstige misvatting, de huidige waterstof word immers uit Aardgas gemaakt.

CH4 + H2O (oververhitte stoom) → CO + 3H2

Kortom er komt giftig Koolmonoxide vrij.

En daarbuiten is waterstof geen energiebron, maar energie drager, en een heel erg inefficiënte, die Shell er graag door wil drukken om ons afhankelijk te houden van de Oliegigant, zodat die verder bizarre winsten kan maken over het Gas dat ze onder onze voeten weg stelen...

Een Elektrische auto is uitermate efficiënt, doordat hij bij het remmen, geen remschijven en dus warmteverliezen nodig heeft, maar de Elektrische Generatoren die de wielen aandrijven als Dynamo/Retarder gebruikt en zo tot wel 95% van de remenergie terug in de Accu duwt.

Helaas kan een waterstof auto niet zelf waterstof maken, dus heeft ie gewoon Remmen nodig, met alle warmte productie (en dat willen we nu juist voorkomen, toch?) en vooral irriterend fijnstof van dien. Bij FCV word er wel teruggewonnen, maar zit er feitelijk een Full-Electric om de Fuell-cel heen, wat het nodeloos gecompliceerd en dus storingsgevoelig maakt...

Een Full-Electric zet 65-73% van de aangeleverde energie om in voortgang.
Een Hybride auto zet maar 24-38% van de brandstof om in voortgang.
Een Gewone auto zet maar 12-30% van de brandstof om in voortgang.
Een Waterstof auto doet het nog slechter als je de 30% verlies bij de opwekking van Waterstof middels elektrolyse meerekent, en houd de uitstoot aan fijnstof (en NOx bij ICE) van de conventionele auto. Fuellcel's doen het iets beter, maar hebben weer een hele zware accu nodig, feitelijk heb je dan een Full-Electric, met een extra Fuell-cel installate aan boord wat het letterlijk loodzware en dus ineficientere auto's maakt

De eerste wet van behoud van Energie is heel simpel, alles wat geen beweging geeft word omgezet in warmte.

Dus een Full Electric produceert maar maximaal 35% warmte van het opgenomen vermogen
Een conventionele benzinemotor daarentegen veroorzaakt 88% verwarming uit het opgenomen vermogen...
Bij Waterstof is er alleen bij de Elektrolyse al 30% verwarming, en ook een Fuellcel produceert een bak warmte, en dan heb je nog geen meter gereden.
En je hebt bij een Fuellcel nog steeds een enorme Accu nodig om uit de startblokken te komen, want het debiet is beroerd (1 cel levert 1,14 volt) en de huidige Fuellcel's gaan maar 75000 Miles mee, ook een fikse schadepost qua milieu, iedere keer nieuwe Fuellcel's monteren, terwijl een afgeschreven Tesla Accu nog prima als Thuisopslag kan dienen, omdat daar de vraag veel minder abrupt en veel minder fluctuerend is.

Kortom de Waterstof auto's zijn als je even kijkt naar de nadelige gevolgen qua opwarming en milieuschade achterhaald...

In 1980 zou het een mooie oplossing zijn geweest, maar anno 2020 is het een paard achter de wagen spannen...

Kortom de vragen zijn als je even kijkt naar de nadelige gevolgen qua opwarming en milieuschade achterhaald...

Ik zal op Stop de Sloop een vergelijkend grafiekje zetten van EPA de Amerikaanse milieu authoriteit, waaruit direct zichtbaar word dat alleen Full-Electric werkelijk toekomstgericht *Duurzaam* is.

Zeker nu er ook al accu's ontwikkeld worden die geen Lithium of zeldzame aarden meer nodig hebben...

https://www.facebook.com/StopdeSloop/posts/1289968614492568

Reactie toevoegen

U bent hier