Waarom ik op 16 maart op de SP Maastricht stem!

12 maart 2022

Waarom ik op 16 maart op de SP Maastricht stem!

Foto: E.Corbee

De tegenstelling die vaak gecreëerd wordt tussen onze (internationale) studentenpopulatie en de 'echte' Sjengen is een valse. We moeten ons vooral niet tegen elkaar uit laten spelen door hen die electoraal gezien garen spinnen bij het zaaien van tweedeling en het uitvergroten van de onderlinge verschillen. In Maastricht is plaats voor iedereen die zijn, haar of diens steentje bij wil dragen aan het wel en wee van onze stad en te mooi om over te laten aan de onbegrensde grillen van de markt, het internationale grootkapitaal, de hebberige klauwen van malafide huisjesmelkers, de tweespalt van fascistische xenofoben en de prestigeplannen van individuele wethouders die ten koste gaan van de laatste echte vrijplaats die de stad rijk is.

Maar Maastricht is ook een stad waar iedereen die het even niet zelf redt, om welke reden dan ook, niet vergeten wordt, daar niet zelf tot zondebok voor gemaakt wordt, en een volwaardige positie in de samenleving toekomt. Een stad waarin we omzien naar elkaar, waarin we elkaar bijstaan als dat nodig is, en waarin iedereen een waardig bestaan kan leiden op de manier waarop die daar zelf invulling aan wil geven. Maastricht kent dan ook een levendig netwerk van verenigingen, actiegroepen en communities dat we moeten koesteren en faciliteren in wat het nodig heeft, niet verstikken (of laten stikken) met nog meer bezuinigingen en regelzucht van bovenaf. Daar wil de SP Maastricht zich de komende vier jaar dan ook bij uitstek hard voor maken.

De SP Maastricht laat zich te allen tijde leiden door haar kernwaarden van menselijke waardigheid, gelijkheid en solidariteit in alles dat zij doet en laat niet alleen van zich horen in de raad en in verkiezingstijd, maar staat ook zij aan zij met de inwoners van Maastricht om actie te voeren tegen onrecht. Haar handelswijze, fundamentele systeemkritiek en wereldbeeld staan in schril contrast met die van andere 'linkse' partijen als GroenLinks en de PvdA, die allang vergeten lijken dat er ook een andere wereld mogelijk is dan de neoliberale technocratie waarin we nu vaak lijken te leven (een visie die vooral ook het 'progressieve' Volt lijkt te omarmen). Als je écht links wil stemmen in Maastricht, dan moet je bij de SP zijn.

Ik heb de kandidaten van de SP Maastricht de afgelopen tijd leren kennen als warme, betrokken en strijdvaardige mensen die zich het schompes werken om hen die maar al te vaak vergeten worden te helpen om hun stem te laten horen en altijd klaarstaan met raad en - vooral ook - daad. Om Maastricht stukje bij beetje terug te veroveren op de gevestigde orde die gekenmerkt wordt door vriendjespolitiek, financiële motieven en handjeklap, is het bovendien van het grootste belang dat de SP Maastricht groeit. Zo kan zij nóg luider en duidelijker van zich laten horen en de gevestigde orde te kennen geven dat het tijd is voor een andere, maar bovenal eerlijkere, transparantere en socialere politiek.

Ik hoop van harte dat de SP Maastricht ook op jouw stem mag rekenen, maar ga in ieder geval stemmen! De lokale democratie is een groot goed dat we best wat meer mogen koesteren, zeker nu.

Stephanie Blom