SP zaken in de begroting 2018

16 november 2017

SP zaken in de begroting 2018

Tijdens de begrotingsvergadering van dinsdag 14 november heeft de SP enkele resultaten binnen gehaald.

Samen met het CDA is er een motie opgesteld die een onderzoek zowel op landelijk als gemeentelijk niveau gaat instellen om te kijken naar de behoefte en haalbaarheid voor het opnieuw invoeren van het schoolzwemmen op de basisscholen. Nog steeds zijn er groepen kinderen in onze samenleving die geen zwemdiploma kunnen halen. Daarom vinden wij dat er een degelijk onderzoek moet komen om kinderen te helpen aan een zwemdiploma, zodat zij geen gevaar lopen in een waterrijke Maastrichtse omgeving.

De Roemernorm in Maastricht is ook binnen gehaald.  Dit betekent dat niet meer dan 10% van de personeelskosten mag worden uitgegeven aan dure externe adviseurs, interim-managers en andere externe medewerkers bij gemeenten. Voor Maastricht houdt dit in dat men van ruim 15%  terug gaat naar 10%. Letterlijk betekend dit dat de inhuur van personeel wordt teruggebracht en er echte banen voor terug komen. Een grote stap om te komen tot echte banen en het gebruik van flexibele banen terug te draaien. Op deze wijze krijgen meer mensen in onze stad een vaste baan.

Veel ophef is er over de toegankelijkheid van het nieuwe filmgebouw Lumiere. Mensen met een beperking kunnen niet op een normale wijze het filmgebouw betreden. Door een motie wordt er een onderzoek ingesteld  en geld vrijgemaakt om ook voor deze groep dit filmgebouw vrij toegankelijk te maken.

John Gunther

Fractievoorzitter SP