SAMENSPRAAK - Film & KERSTBORREL

Foto: jack van gelooven

Er is wederom een SAMENSPRAAK op woensdag de 21e december. We kijken naar de speelfilm Chicago 7 en vanaf 21.30 uur is er gelegenheid om een borrel te drinken en elkaar alvast fijne feestdagen te wensen. Let op de informatie in onze nieuwsbrief. Zet deze datum alvast in uw eigen agenda.

The Trial of the Chicago 7
Het ware verhaal achter het beruchte juridische proces.

In 1968 verdeelt de Vietnamoorlog de Amerikaanse bevolking tot op het bot. Tijdens een anti-oorlog demonstratie in Chicago breken grote rellen uit raken demonstranten in Chicago slaags met de politie. Er worden vele demonstranten gearresteerd. Het begon als een vredige demonstratie maar werd een op de televisie zichtbaar bloedbad, nadat de politie en de Nationale Garde grof geweld gebruikte tegen de menigte.

Zogenaamde raddraaiers vervolgd
Een jaar later in 1968, laat hardliner Nixon zeven vermeende raddraaiers vervolgen. Het proces wordt een schijnvertoning. Ze worden door de Amerikaanse staat aangeklaagd voor samenzwering en rebellie. Zijn zij schuldig of is demonstreren tegen de overheid een mensenrecht? In de zes maanden die daarop volgen, worden de organisatoren in een wild en berucht proces berecht door de schaamteloos bevooroordeelde rechter Julius Hoffman, nadat ze zijn aangeklaagd door het Ministerie van Justitie van president Nixon. Hierdoor groeit de ergernis van de radicaliserende jeugd.

Locatie: Fractielokaal,  Aureliushof 162,  6215 SW Maastricht

Datum en tijd: