Steun de buschauffeurs: De échte topbestuurders
Steun de buschauffeurs: De échte topbestuurders
Met de flyer “steun de buschauffeurs, de echt topbestuurders” heeft de SP Maastricht de actievoerende buschauffeurs van Veolia een hart onder de riem gestoken. Net een dag voordat de buschauffeurs het werk neer gingen leggen kregen de chauffeurs naast de flyer ook een bemoedigend woord van de SP-leden. De passagiers werden opgeroepen begrip te tonen voor de buschauffeurs in hun aanstaande staking voor een betere CAO.
Ook de buschauffeurs deelden folders uit met uitleg waarom ze actie voeren.
Elke buschauffeur die we tegen zijn gekomen vertelde ons dat de marktwerking in het openbaar vervoer de oorzaak is van alle ellende. De kwaliteit wordt duidelijk minder en hun arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden gaan achteruit. Het is nu zover gekomen dat de werkgevers geen fatsoenlijke CAO met de vakbonden willen afsluiten en daar leggen ze zich niet bij neer. Integendeel, de actiebereidheid is erg groot.
De steunbetuiging van de SP werd zeer gewaardeerd.
De SP staat vierkant achter de buschauffeurs. Veolia beweert vele miljoenen verlies te maken. Maar dat ligt niet aan de buschauffeurs, maar eerder aan de bestuurders aan de top van het bedrijf die verantwoordelijk zijn voor de blijkbaar verkeerde calculaties die de vervoerder gemaakt heeft. Het zijn ook niet de buschauffeurs die verantwoordelijk zijn voor de blunders die Veolia vanaf het begin gemaakt heeft. Veolia heeft de losse buskaartjes maar liefst twee en een halve keer zo duur gemaakt. Daarmee lok je geen mensen de bus, maar wel de auto in. Ook de zogenaamde camera’s in de bussen die totaal geen opnames maken is een blunder. Het goed en duidelijk aankondigen van de dienstregeling bij de bushalten is tot op heden ook nog niet gelukt.
De SP heeft zich altijd verzet tegen de markwerking van het openbaar vervoer. De bedrijven zijn op de eerste plaats uit op winst maken. Niet om geld over te houden waarmee geïnvesteerd kan worden in beter en goedkoper openbaar vervoer. Maar om winst uit te kunnen keren aan de aandeelhouders. En als hun dat onvoldoende lukt wordt er beknibbeld op de kwaliteit van het vervoer, de lonen en arbeidsvoorwaarden van het personeel.