Gezamenlijke reactie coalitie op afgelasting demonstratie tegen AZC

29 juni 2016

Gezamenlijke reactie coalitie op afgelasting demonstratie tegen AZC

Stadhuis

Wij omarmen alle signalen uit de bevolking, voor of tegen het gemeentelijke beleid. Dat scherpt onze besluitvorming en dwingt ons alle belangen af te wegen en verantwoordelijke en gedragen beslissingen te nemen.

Tegelijkertijd constateren we dat in het debat over de opvang van asielzoekers persoonlijke aanvallen op
onze burgemeester en op individuele raadsleden, evenals het verspreiden van onwaarheden niet geschuwd worden, door mensen die kennelijk het gevoel hebben dat dat de enige manier is om te worden gehoord.

Wij staan voor de opdracht die wij in september aan het college van Burgemeester & Wethouders hebben gegeven om op zoek te gaan naar meer opvangruimte voor
asielzoekers in onze stad. Wij staan ook voor onze burgemeester die als uithangbord van onze stad dat beleid uitvoert.

Wij zijn van opvatting dat zij dat op adequate en integere wijze doet. Wij nemen dan ook met klem afstand van
de persoonlijke aanvallen op haar en anderen die democratisch genomen besluiten uitvoeren en uitdragen.

Eenieder die het daar niet mee eens is, heeft het recht om op vreedzame wijze daartegen te demonstreren. Wij staan voor dat recht en dragen er zorg voor dat iedereen die
wil demonstreren, mits binnen de wet, geen strobreed in de weg gelegd wordt.

Dat is in het geval van de demonstratie tegen onze burgemeester en het AZC in Malberg ook gebeurd. De vergaderingen van de gemeenteraad zijn, hoewel niet de
plek voor het vanaf de tribune geven van goed- of afkeuring aan het beleid, openbaar en voor iedereen toegankelijk. De uitspraak van de groep mensen die
vanavond wilde demonstreren, dat hen de toegang tot de raadzaal zou zijn ontzegd, is dan ook pertinent onwaar. Het huidige vergadersysteem van de gemeenteraad biedt meer dan ooit ruimte voor burgers om hun argumenten en
opvattingen in te brengen binnen de orde van de vergadering. Iedereen in en zelfs buiten onze stad is dan ook van harte welkom om dat te doen.

Ed Sabel, Fractievoorzitter Senioren Partij Maastricht Richard Schoffeleers, Fractievoorzitter D66 Maastricht John Gunther, Fractievoorzitter SP Maastricht             Gert-Jan Krabbendam, Fractievoorzitter GroenLinks Maastricht                                                                                     Michel Severijns, Fractievoorzitter VVD Maastricht