Arbitrage in geschil LVO over bevoegdheden gemeenteraad.

16 juli 2016

Arbitrage in geschil LVO over bevoegdheden gemeenteraad.

De SP houdt zich al jaren bezig met de onderwijshervormingen van het middelbaar onderwijs in Maastricht. De afgelopen maanden heeft de SP zich ingespannen om duidelijkheid en erkenning te krijgen over de bevoegdheden van de raad in het geval van het openbaar onderwijs. Volgens de statuten van LVO (de grote bestuurskoepel onderwijs in Limburg) heeft de gemeenteraad een bevoegdheid wanneer er sprake is van verplaatsingen, splitisingen, wijzigen van het openbare karakter en opheffen van openbare scholen.

De gemeenteraad heeft tevergeefs gevraagd aan LVO om besluiten hierover aan de raad voor te leggen. LVO vind echter dat de gemeenteraad hier geen bevoegdheid heeft. In een raadsronde over het onderwerp heeft LVO het aanbod gedaan om arbitrage in te stellen rondom de bevoegdheid in het kader van de verplaatsing van het instroompunt HAVO van het Porta Mosana College naar het Sint Maartens College.

In de raadsvergadering van 12 juli is vervolgens een motie aangenomen om op dit aanbod in te gaan. De SP is niet akkoord gegaan met die motie, omdat zij het niet eens was met de formulering hiervan. Ook waren wij er niet zeker van dat arbitrage in dit geval de beste oplossing was. Daarom pleitte onze motie ervoor om de juridische mogelijkheden voor de raad te laten onderzoeken door de stadsadvocaat, die vervolgens een advies kon uitbrengen. Ook wilden wij de vraag rondom de bevoegdheid van de raad zo breed mogelijk hebben: Niet allen het instroompunt HAVO, maar alle hervormingen rondom het openbaar onderwijs diende geïnterpreteerd en getoetst te worden adhv de statuten van LVO

Onze motie kon echter niet op steun rekenen. De gemeenteraad van Maastricht gaat nu een arbitragetraject aan met LVO over de verplaatsing van de openbare HAVO. Voor het gemak is men echter voorbij gegaan aan een belangrijk feit, namelijk dat het hierbij gaat om het instroompunt VHBO van het Porta Mosana en dat dit instroompunt voor komend schooljaar precies 0 inschrijvingen telt. Er zijn dus geen leerlingen meer die het betreft, de belangrijkste reden voor de betreffende raadsfracties om deze motie te willen. Zonder leerlingen is er echter geen sprake meer van een verplaatsingen of van onzekerheden voor leerlingen, indien wij LVO hiervoor geen goedkeuring zouden geven.

Wel is er volgens de SP nu sprake van opheffing van de Openbare HAVO. Van belang voor gemeente en LVO is om een uitspraak te hebben over de bevoegdheid van de gemeenteraad in de volle breedte van de plannen voor het openbaar onderwijs. Door de vraagstelling te nauw te formuleren en er bovendien geen leerlingen zijn die het betreft, is de positie van de gemeenteraad zwak en loopt men het risico uiteindelijk nog niet veel wijzer te zijn. Daarom is de precieze formulering van het geschil erg belangrijk.

Partijen die de motie voor arbitrage formuleerde,  hebben bij de behandeling in de raad aangegeven dat het wel degelijk de bedoeling is dat alle facetten van de plannen en statuten zullen worden meegewogen. Dat is echter niet de formulering van de motie die is aangenomen, noch het aanbod dat LVO aan de gemeenteraad heeft gedaan. Aangezien er alleen sprake kan zijn van arbitrage bij overeenstemming tussen beiden partijen, vreest de SP dat het nog wel enige tijd kan duren voordat men daar over uit is. Voor de SP is het van belang dat de gemeenteraad het publieke belang, het belang van het openbaar onderwijs, in het oog houdt en niet op zijn bevoegdheden inlevert,  alleen maar omdat men de relatie met LVO goed wilt houden. Dat er in ieder geval geen sprake kan zijn van onderhandelingen voor nieuwbouw van de VWO unielocatie (Technasium), totdat er een uitspraak ligt is voor de SP ook evident. Wij zijn voornemens de wethouder te vragen hoe het hiermee staat.